keyboard_arrow_up
Static

Uniwersalny „średniak”

Pod zabudowę pojazdów klasy średniej kategorii uterenowionej służy znane i sprawdzone w trudnych warunkach 2-osiowe podwozie Renault Trucks D16 (4×4). To obecnie jedno z najlepszych podwozi w tej klasie pojazdów w Europie.

SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to firma rodzinna założona w 1992 roku. Obecnie największą produkowaną przez nas grupą pojazdów są samochody pożarnicze.

Co roku bramy naszego nowoczesnego zakładu opuszcza ponad 200 pojazdów. Trafiają na wyposażenie jednostek straży pożarnych w Polsce i innych krajach na kilku kontynentach. Dbając o właściwy standard naszych wyrobów, jako pierwsi spośród producentów pojazdów w Polsce wprowadziliśmy System Zarządzania Jakością według serii norm: ISO 9001, ISO 14001 oraz zgodnie z AQAP 2110 umożliwiającym dostawy dla sił zbrojnych NATO. W naszej aktualnej ofercie skierowanej dla jednostek OSP i PSP znajdują się średnie samochody ratowniczo-gaśnicze na podwoziu Renault Truck D16 (4×2) (4×4), Iveco Eurocargo ML150E32 (4×2) (4×4) oraz Scania P320 (4×4).

Idealny „średniak”

Pod zabudowę pojazdów klasy średniej kategorii uterenowionej służy znane i sprawdzone w trudnych warunkach 2-osiowe podwozie Renault Trucks D16 (4×4). To obecnie jedno z najlepszych podwozi w tej klasie pojazdów w Europie. Napędzane jest ono wysokoprężnym silnikiem z turbodoładowaniem osiągającym maksymalną moc 210 kW (285 KM). Za jej przekazywanie odpowiada zsynchronizowana, sześciobiegowa skrzynia biegów (6+1). Podwozie posiada blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę między mostową. Marka samochodów pożarniczych Renault znana jest polskim strażakom od prawie 25 lat.

Samochody posiadają w pełni bezpieczną obszerną, ergonomiczną, klimatyzowaną, jednomodułową, czterodrzwiową, sześcioosobową kabinę załogową w układzie (1+1+4).  Umieszczony jest w niej czytelny czterocalowy panel kontrolny informujący kierowcę o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, czy też wysuniętym maszcie oświetleniowym. Ponadto panel ten umożliwia sterowanie oświetleniem pola pracy, zaworem głównym pojazdu oraz czterema zraszaczami umieszczonymi z przodu i tyłu samochodu. W celu podniesienia bezpieczeństwa standardowym wyposażeniem każdego naszego pojazdu jest kamera cofania, której obraz wyświetlany jest na siedmiocalowym ekranie.

W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Siedziska wyposażone  zostały w dwu punktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszony zagłówek oraz miejsce z mocowaniem na jedno butlowe aparaty powietrzne. Pomiędzy przednimi fotelami, a fotelami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt. Z przodu na podstawie cynkowanej na gorąco zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 m. Jest ona zabezpieczona osłoną wykonaną z kompozytu.

Wykonana ze stali konstrukcyjnej rama pomocnicza, umieszczona pomiędzy podwoziem, a aluminiową zabudową pożarniczą o konstrukcji ażurowej, zapewnia zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie, czy też pokonywania przeszkód, takich jak chociażby wysokie krawężniki.

Najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy

Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana z systemowych, skręcanych profili aluminiowych. Od 2014 roku rozwijamy budowę nadwozi pojazdów opartą o szkielety nadwozi wykonanych z takich profili. Zapewniają one wieloletnią bezproblemową eksploatację oraz łatwość naprawy w przypadku uszkodzeń mechanicznych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy oraz jej powtarzalność. Z kolei poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Blachy poszycia łączone są ze szkieletem w technologii klejenia i nitowania. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Jest ona efektem współpracy z Wydziałem Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. 

Wyposażenie nadwozia

Nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony oraz jedną z tyłu. Umożliwia to maksymalne wykorzystanie pojemności zabudowy sprzętowej zapewniając głębokość 600 mm każdej ze skrytek. Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Posiadają mechaniczne układy ryglujące z możliwością zamknięcia na klucz. Pod każdą boczną skrytką zamontowano odchylane do dołu podesty robocze ułatwiające dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach. . Funkcję podestów roboczych spełniają również nadkola. Ich konstrukcja zapewnia nośność 280 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi). Zbiornik paliwa umieszczony jest poza zabudową, co zapewnia większą pojemność skrytek sprzętowych.

Płaski dach zabudowy, z wbudowanym oświetleniem, został wykonany w formie podestu roboczego. Jest pokryty anodowaną blachą ryflowaną. Krawędzie zabezpieczające stanowią kompozytowe nakładki będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. Elementy montowane na dachu umieszczone są poniżej obrysu kabiny, aby podczas poruszania się w terenie zalesionym nie doszło do ich uszkodzenia. W tylnej części zamontowane zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe z regulowaną wydajnością od 800 do 2400 l/min. i zasięgiem rzutu 60 m.  Wejście na dach umożliwia składana, odchylana, posiadająca dodatkowe górne poręcze, drabinka aluminiowa. 

Dwie wielkości zbiorników

W pojazdach na podwoziu Renault Trucks D16 oferujemy, w zależności od odmiany, dwie wielkości zbiorników na wodę: 3000 litrów (z pojedynczymi lub bliźniaczymi kołami na tylnej osi) lub 3500 litrów (z bliźniaczymi kołami na tylnej osi). Zbiorniki wykonane są  z materiałów kompozytowych w kształcie litery „L”. Każdy z nich posiada właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i niskiego usytuowania środka ciężkości, zbiornik umiejscowiony został nisko w ramie pośredniej. Integralną częścią zbiornika na wodę stanowi zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 300 lub 350 litrów.

W tylnej części nadwozia w przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się dwuzakresowa, autopompa Godiva P2A 2010. Osiąga wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l /min. przy ciśnieniu 40 barów. Godiva jest największym producentem pomp pożarniczych na świecie. O jakości montowanych w naszych pojazdach autopomp, świadczy fakt, że firma Godiva Ltd. wyprodukowała ich już ponad 17 tys. egzemplarzy. 

Systemy sterowania

Samochód wyposażono w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS.

W przedziale pompowo-sprzętowym umieszczono odporny na uszkodzenia, czytelny, prosty w obsłudze, siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący. Pozwala na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy za pomocą dziesięciu umieszczonych na nim przycisków. Ponadto w przedziale tym znajduje się dodatkowy, czterocalowy panel. Wyświetlane są na nim informacje o poziomie środków gaśniczych w zbiornikach, otwarciu skrytek i podestów czy wysuniętym maszcie oświetleniowym. Z jego wykorzystaniem można również sterować oświetleniem pola pracy zamontowanym w nadwoziu.

Układ wodno-pianowy  wykonany ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy jest odporny na korozję. Jego konstrukcja umożliwia całkowite odwodnienie przy użyciu zaworów.  Wykonany z mosiądzu dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%. Pojazd posiada zwijadło z napędem elektrycznym z wysokociśnieniową linią szybkiego natarcia. Wyposażone jest w gumowy wąż wysokociśnieniowy o długości 60 metrów, zakończony prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym i rozproszonym. 

Oświetlenie i widoczność samochodu

Nasze średnie samochody ratowniczo-gaśnicze zostały zaopatrzone w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wys. 5 metrów renomowanej firmy FIRECO z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36.000 lm. Sterowanie masztem odbywa się za pomocą przewodowego panelu sterowania. Każdy produkowany przez nas samochód pożarniczy z uwagi na swoje przeznaczenie musi być doskonale widoczny podczas jazdy alarmowej. Zapewnia to bezpieczeństwo załodze samochodu i innym użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego też w standardzie nasze samochody mają belkę sygnalizacyjną i dziesięć niebieskich punktów świetlnych LED.

Wszystkie oferowane pojazdy posiadają ważne w momencie ogłaszania przetargu świadectwa dopuszczenia CNBOP. Uwzględniają one masę wyposażenia zawartą w wytycznych standaryzacji pojazdów pożarniczych KG PSP (GBA 2/16 edycja II).

Z pasji do samochodów

Samochody pożarnicze tworzymy z pasji, z myślą o Was i dla Was. Naszą główną misją jest zadowolenie wszystkich użytkowników. Jesteśmy otwarci na Wasze sugestie, oczekiwania i propozycje. Doradcy naszego działu handlowego są do Waszej dyspozycji. Zapewniamy pełen serwis gwarancyjny i pogwarancyjny każdego z pojazdów. Wszystkich przyszłych użytkowników naszych pojazdów zapraszamy do odwiedzenia SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. i zapoznania się z naszą produkcją.

Dział Sprzedaży Krajowej:

  • +48 667 103 103
  • +48 33 828 77 55
  • +48 33 828 77 56

Szczęśniak Pojazdy specjalne