keyboard_arrow_up
Static

„Trójką” do pożaru

Początki Ochotniczej Straży Pożarnej w Woli Drwińskiej w woj. małopolskim datują się na 1924 rok. Nie mniej już rok wcześniej, tj. w 1923 roku mieszkańcy wsi podjęli uchwałę o sprzedaży działki rolnej, a uzyskane z niej pieniądze przeznaczyli na zakup sikawki oraz beczkowozu. Po dużym pożarze, do którego doszło w 1957 roku podjęto starania związane z zakupem motopompy. Z kolei w kwietniu 1995 roku jednostka została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

Ostatnio druhowie z OSP w Woli Drwińskiej odebrali swój nowy, upragniony, średni samochód ratowniczo-gaśniczy Renault Trucks D16 HIGH K P4X2 280E6. Nowy pojazd pożarniczy jest wyróżnieniem dla członków miejscowej jednostki.

Samochód ma napęd szosowy (4×2), a 2-osiowe podwozie napędza silnik o mocy 210 kW (286 KM). Sześcioosobowa załoga ma do swojej dyspozycji czterodrzwiową kabinę.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna, w której umieszczono siedem zamykanych żaluzjami aluminiowymi skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu.

Pojazd wyposażony został w kompozytowe zbiorniki na wodę o pojemności 3000 litrów oraz 300 litrów na środek pianotwórczy. W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się autopompa o wydajności 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów. W układ wodno-pianowy wbudowano ręczny dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.

Na dachu zamontowano ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajność od 800 do 2400 l/min. Podwozie samochodu chronione jest przez cztery zraszacze.

Nowy pojazd zastąpi eksploatowany w jednostce od ponad 20 lat ciężki samochód wodno-pianowy Jelcz 004.

Fot. OSP Wola Drwińska

Szczęśniak Pojazdy specjalne