SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wykonała na zamówienie Państwowej Straży Pożarnej kolejne ciężkie żurawie ratownicze (rotatory) do usuwania skutków wypadków i katastrof drogowych.
Partia siedmiu, ciężkich, specjalnych samochodów ratownictwa technicznego (8×4) z rotatorem została odebrana przez Państwową Straż Pożarną dla Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych w Brzegu, Gdańsku, Kielcach, Ostródzie , Świebodzinie, Świeciu i we Wrocławiu.
Zamówienie zostało zrealizowane w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV”.
Pod zabudowę wykorzystano podwozie Renault K520 P8X4 HEAVY.44 E6 z napędem (8×4), które posiada dwuosobową kabinę w układzie (1+1). Jego napęd zapewnia silnik o mocy 382 kW (520 KM). Nadwozie pożarnicze to klasyczna konstrukcja stalowo-aluminiowa, która posiada dziewięć skrytek sprzętowych.
Za kabiną kierowcy na ramie pośredniej, zamontowany został żuraw teleskopowy (rotator). Składa się on z wysięgnika obrotowego, siedmiu wyciągarek hydraulicznych, a także tylnych i bocznych podpór oraz systemu sterowania i oświetlenia. Maksymalny jego udźwig przy dł. ramienia 11,8 m i kącie 600 wynosi 54.400 kg. W celu zapewnienia stabilności żurawia podczas pracy został on wyposażony w cztery podpory.
Z tyłu pojazdu zamontowane zostało ramię holownicze o udźwigu 24.400 kg przy jego wysuwie dwóch metrów.
Samochód wyróżnia i cechuje bardzo bogata paleta aż siedmiu wyciągarek hydraulicznych.
Dwie główne wyciągarki hydrauliczne zostały zamontowane w górnej części ramienia obrotowego. Każda o sile uciągu 23.000 kg i linie o dł. 60 m. Umożliwiają one podnoszenie oraz ciągnięcie uszkodzonych pojazdów. Z kolei dwie wyciągarki pomocnicze zostały umieszczone w dolnej części ramienia obrotowego. Posiadają linę o dł. 60 m. Siła uciągu każdej z nich wynosi 10.000 kg.
Dwustopniowa wyciągarka hydrauliczna głównego ramienia holowniczego została zamontowana z tyłu pojazdu do ramy pośredniej. Posiada stalową linę o dł. 60 m. Lina zakończona jest kauszą oraz hakiem (wyjście znajduje się z tyłu pojazdu). Uciąg tej wyciągarki to 31.000 kg. Służy ona i wykorzystywana jest w praktyce do przeciągania wzdłuż osi pojazdu podczas prowadzonych działań ratowniczych.
Natomiast pozostałe dwie wyciągarki hydrauliczne znajdują się za przednimi podporami. Spełniają one rolę tzw. wyciągarek bocznych. Każda z nich posiada linę o dł. 60 m i ma uciąg 13.000 kg.