keyboard_arrow_up
Static

Scania dla ochotników z Bolkowa

Na wyposażenie Ochotniczej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Bolkowie w woj. dolnośląskim trafił ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy.

Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie Scania z linii XT w układzie napędowym (4×2). Samochód posiada obszerną jednomodułową kabinę załogową CP 31L przystosowaną do przewozu sześciu strażaków w układzie (1+1+4). Kierowca ma do dyspozycji czytelny, czterocalowy panel kontrolny, informujący o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, a także wysuniętym maszcie oświetleniowym.

Szkielet zabudowy pożarniczej to konstrukcja samonośna wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy oraz jej powtarzalność. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Blachy poszycia łączone są ze szkieletem w technologii klejenia i nitowania. Zabudowa posiada siedem skrytek – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Zamykane są one żaluzjami aluminiowymi.

Do przewozu środków gaśniczych przystosowane zostały kompozytowe zbiorniki na wodę o pojemności 5000 litrów oraz 500 litrów na środek pianotwórczy. W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim autopompę o wydajności 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Na dachu, którego krawędzie zostały zabezpieczone kompozytowymi nakładki będącymi przedłużeniem bocznych ścian nadwozia, umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe. Ma ono regulowaną wydajność od 800 do 3200 l/min i zasięg rzutu 60 m. Samochód wyposażony jest również w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5 m z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.

Szczęśniak Pojazdy specjalne