keyboard_arrow_up
Static

Kolejna Scania dla szwedzkich strażaków

Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wykonała i dostarczyła kolejny ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy dla strażaków ze Szwecji. Został on zamówiony przez władze gminy Flen w Szwecji i będzie eksploatowany przez straż pożarną w tej miejscowości (Räddningstjänsten Flen).

Pod jego budowę wykorzystano 2-osiowe podwozie Scania P450B4X2NB XT. Ma ono zawieszenie pneumatyczne obu osi. Załoga ma do swojej dyspozycji obszerną jednomodułową, czterodrzwiową kabinę Scania CP 31L. Przystosowana jest ona do przewozu pięcioosobowej załogi w układzie 1+1+3. Z przodu pod kabiną w środkowej części umieszczono elektryczną wyciągarkę linową o uciągu 5440 kg i dł. liny 30 metrów.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna. Jej szkielet został wykonany z aluminiowych profili skręcanych, natomiast poszycie zewnętrzne z blach aluminiowych klejonych do niego. Posiada ono dziesięć skrytek sprzętowych – po cztery z każdego boku oraz dwie z tyłu. Każda z trzech bocznych skrytek po lewej i prawej stronie zamykana jest żaluzjami aluminiowymi. Natomiast boczne skrytki znajdujące się w tylnej części zabudowy zamykane są drzwiami aluminiowymi. Tylne dwie skrytki zamykane są aluminiowymi klapami podnoszonymi do góry.

W pojeździe zastosowano jednozakresową autopompę o wydajność 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Korpus autopompy wykonany jest z brązu i posiada tzw. płaszcz grzewczy. Pozwala to na jej pracę, nawet przy najniższych temperaturach. Autopompa umiejscowiona została w pozycji „mid-ship”. Oznacza to centralny jej montaż pomiędzy kabiną a zabudową.

Samochód posiada kompozytowy zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów. Umieszczony jest on w środkowej części zabudowy. Pojazd nie ma zbiornika na środek pianotwórczy. Linia szybkiego z elektrycznym zwijadłem wyposażona jest w wąż o długości 40 metrów zakończony prądownicą o wydajności 200 l/min.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa załogi dach nie został wykonany w formie podestu roboczego. Dla łatwego i bezpiecznego korzystania z przewożonych na dachu drabin i sprzętu, zamontowano na nim trzy elektrycznie sterowane prowadnice. W przedniej części nadwozia, na dachu, zamontowano podnoszoną elektrycznie tablicę ostrzegawczą wyposażoną w sygnalizację świetlną oraz ze znakiem ostrzegawczym o wypadku.

Szczęśniak Pojazdy specjalne