keyboard_arrow_up
Static

Wzmocnienie bojowe OSP Sierockie

Ochotnicza Straż Pożarna KSRG w Sierockiem (woj. małopolskie) powstała w 1968 roku. Zbiegło to się z oddaniem do użytku w tej miejscowości wodociągu wraz z zamontowanymi hydrantami. Węże i pozostały sprzęt gaśniczy jednostki rozmieszczony był wówczas w kilku zabudowaniach na terenie wsi. Z kolei do akcji ratowniczych strażacy ochotnicy docierali prywatnymi pojazdami.

W 2002 roku na wyposażenie jednostki zakupiono za własne środki finansowe pierwszy lekki samochód pożarniczy na podwoziu Żuk. Natomiast w następnym roku gmina Biały Dunajec zakupiła z przeznaczeniem dla miejscowych druhów średni samochód wodno-pianowy Star 244L typ Jelcz 005 z napędem na dwie osie, który był dostosowany do trudnych warunków terenowych.

Każdego roku druhowie z OSP Sierockie uczestniczą w gaszeniu pożarów, usuwaniu skutków wichur i wiatru halnego, w działaniach ratowniczych prowadzonych podczas wypadków drogowych, w akcjach powodziowych oraz innych miejscowych zagrożeniach. Działania te prowadzone są głównie na terenie gminy Biały Dunajec jak i gmin sąsiednich.

Do tej pory OSP Sierockie dysponowała zakupionym w 2017 roku średnim samochodem ratowniczo-gaśniczym na podwoziu Iveco oraz lekkim samochodem pożarniczym Ford Transit, który został zakupiony za własne środki finansowe w 2011 roku.

Dużym wzmocnieniem operacyjnym jest wyposażenie jednostki w ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Zgodnie z życzeniem zamawiającego pod jego zabudowę posłużyło sprawdzone w trudnych warunkach terenowych podwozie Scania P370B4X4HZ XT. Moc wysokoprężnej jednostki napędowej na obie osie przenoszona jest za pośrednictwem zautomatyzowanej, zsynchronizowanej skrzyni przekładniowej.

Dla sześcioosobowego zastępu strażaków przewidziano jednomodułową komfortową i ergonomiczną kabinę brygadową. Z przodu znajduje się wyciągarka linowa o sile uciągu prawie 10 ton i liną o długości 28 metrów.

Zabudowa pożarnicza posiada siedem skrytek przystosowanych do przewożenia sprzętu. Pod każdą boczną skrytką znajdują się odchylane do dołu podesty robocze, pozwalające na łatwy dostęp do przewożonego sprzętu, armatury oraz węży pożarniczych na górnych półkach. Dla zagwarantowania bezpieczeństwa strażaków podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi).

W środkowej części nadwozia umieszczono polipropylenowe (PP-C) zbiorniki na środki gaśnicze (5000 litrów na wodę + 500 litrów na środek pianotwórczy). Ten drugi jest integralną częścią zbiornika na wodę.

Natomiast w tylnej części nadwozia zabudowano dwustopniową autopompę pożarniczą klasy premium Godiva P2A 3010. Jej wydajność to 3819 l/min przy ciśnieniu 8 barów albo 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy pojazdu wyposażony został w dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.

Poprzez znajdujące się na tylnej części dachu działko wodno-pianowe możliwe jest podawanie wody lub piany. Nowy wóz z uwagi na swoje parametry gwarantuje najwyższe możliwości taktyczne oraz bezpieczną i ergonomiczną obsługę.

Szczęśniak Pojazdy specjalne