keyboard_arrow_up
Static

Wyjątkowy wóz na wyjątkowy jubileusz 145-lecia OSP KSRG Gostynin

Dziewiętnastowieczny Gostynin miał głównie zabudowę drewnianą i nawiedzany był przez liczne pożary. Największy z nich miał miejsce pod koniec maja 1809 roku i dokonał ogromnego spustoszenia. Ogień objął drewniane budynki wzdłuż kilku ulic, a także ratusz. Wydarzenia te skłoniły mieszkańców miasta do zabiegania o powołanie straży ogniowej.

Gostynińska Ochotnicza Straż Ogniowa w chwili założenia w 1879 roku liczyła 152 członków. Od samego początku wśród nich prowadzono aktywną działalność szkoleniową oraz przeprowadzano ćwiczenia ze sprzętem otrzymanym od Magistratu. Były to: 3 sikawki, 1 wóz do przewożenia narzędzi strażackich, 24 drabiny, 18 beczek na wodę, 10 wiader, 10 toporów, 2 kotwice i hydropult.

Straż Ogniowa w Gostyninie była trzecią powołaną ochotniczą jednostką w Królestwie Polskim po Częstochowie (1871) i Płocku (1874). Władze zaborcze niechętnie zezwalały na powstawanie jednostek strażackich, ponieważ uważały je za organizacje paramilitarne. Początkowo jednostka nie miała odpowiedniej siedziby. Posiadany sprzęt pożarniczy przechowywany był w drewnianej szopie. Pomieszczenie to było zbyt małe, dlatego też powstał projekt nowej remizy.

Obok remizy wybudowana została również drewniana dwupiętrowa wieża obserwacyjna i ćwiczebna. W budynku Ochotniczej Straży Ogniowej około 1920 roku rozpoczęło swoją działalność kino nieme „Strażak”, a następnie od lat 30. XX wieku wyświetlano w nim filmy ze ścieżką dźwiękową. W 1925 roku jednostka stała się posiadaczem pierwszego samochodu pożarniczego na podwoziu Polski Fiat. Został zakupiony na potrzeby ochotników ze środków własnych oraz funduszy Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych. W tym samym czasie zaprezentowano działanie pierwszego aparatu radiowego.

Najnowszą kartą w historii gostynińskiej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej był apel zorganizowany z okazji jubileuszu 145-lecia powstania. Podczas apelu na ręce ochotników przekazano kluczyki do średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Pojazd wyróżnia wyjątkowy design. Podwozie nowego pojazdu to Scania P360B4X2NB z zawieszeniem pneumatycznym z możliwością jego obniżenia. Jego aktywowanie następuje z panelu obsługi zabudowy. Napęd na tylną oś przenoszony jest za pośrednictwem zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej.

Załoga pojazdu ma do dyspozycji obszerną i ergonomiczną, czterodrzwiową kabinę brygadową. Z przodu znajduje się wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg.

Szkielet zabudowy pożarniczej to konstrukcja samonośna, wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Natomiast poszycie wewnętrzne wykonane zostało z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Boczne i tylna skrytka (3+3+1) zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Posiadają mechaniczne układy ryglujące. Dla każdego zamknięcia skrytki zastosowano wyłączniki krańcowe, włączające oświetlenie skrytek po ich otwarciu oraz służące do kontroli ich zamknięcia.

Umieszczone w środkowej części aluminiowej zabudowy kompozytowe zbiorniki przystosowane są do przewozu 2500 litrów wody oraz 250 litrów środka pianotwórczego. Na tylnej ścianie zabudowy, po lewej stronie znajduje się zewnętrzny panel wyświetlający poziom środków gaśniczych.

Z tyłu zabudowy umieszczona została dwustopniowa autopompa pożarnicza. Jej wydajność to 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów, natomiast przy ciśnieniu 40 barów osiąga ona wydajność 429 l/min.

Na użytkowym dachu pojazdu znajduje się ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności od 800 do 3200 l/min. Oświetlenie terenu akcji w porze nocnej umożliwia wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,2 m z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm. Podwozie pojazdu chronione jest za pomocą czterech zraszaczy.

Ponadto samochód wyróżnia wyjątkowe oklejenie, podnoszące bezpieczeństwo załogi oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego. To kolejna Scania wyprodukowana i dostarczona w bieżącym roku przez SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dla gostynińskich strażaków ochotników. Pod koniec kwietnia flota jednostki wzbogaciła się w średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zintegrowanym zbiornikiem na wodę o pojemności 2500+2000 litrów na podwoziu Scania P370B4X4HZ XT.

Fot. Gostynin.info
Fot. OSP Gostynin
Szczęśniak Pojazdy specjalne