keyboard_arrow_up
Static

Wyjątkowy samochód na 60-lecie jednostki

Zakładowa Straż Pożarna Grupa Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A. w woj. lubelskim została powołana w 1964 roku dla zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego na terenie nowopowstałych zakładów chemicznych. To największa i jedna z pięciu jednostek ZSP skupionych i działających obecnie w Grupie Azoty. Od 2000 roku została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Stanowi istotne wsparcie dla pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej w pow. puławskim. Jest także jednym z sygnatariuszy SPOT (System Pomocy w Transporcie Materiałów Niebezpiecznych).

W bieżącym roku puławska ZSP obchodzi jubileusz 60-lecia powstania. We flocie jednostki eksploatowanych jest prawie 20 różnego rodzaju samochodów ratowniczo-gaśniczych i specjalnych, w tym cztery, które zabudowała i dostarczyła firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Najnowszym pojazdem zaprojektowanym, wyprodukowanym i „szytym na miarę” przez bielski zakład jest średni samochód gaśniczy proszkowo-śniegowy na podwoziu Renault Trucks D16 MED P4X2 280E6.

Dla załogi przewidziano dwuosobową, klimatyzowaną kabinę dzienną w układzie (1+1). Napęd podwozia zapewnia wysokoprężny silnik rzędowy spełniający wymogi Euro 6, osiągający maksymalną moc 210 kW (286 KM). Napęd na tylną oś przenoszony jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.

W aluminiowym nadwoziu przewidziano sześć skrytek (po trzy z każdej strony) zamykanych żaluzjami aluminiowymi. Dach zabudowy wykonany w formie podestu roboczego pokryty został materiałem antypoślizgowym. Wejście na niego umożliwia składana drabinka aluminiowa, zamontowana na tylnej ścianie po prawej stronie.

W środkowej części nadwozia pożarniczego umieszczono agregat proszkowy wraz z panelem sterowania i zbiornikiem na 1000 kg proszku. Wyrzut proszku przechowywanego w zbiorniku następuje za pomocą azotu zgromadzonego w dwóch butlach, każda o pojemności 50 litrów. Samochód wyposażony został w dwa zwijadła z linią szybkiego natarcia (lewa i prawa strona zabudowy) z napędem elektrycznym i ręcznym, z nawiniętym na bębnie półsztywnym wężem o długości 60 metrów. Każdy wąż zakończony jest proszkową prądownicą pistoletową o wydajności 5 kg/s.

Natomiast w pierwszej i ostatniej skrytce znajdują się dwa agregaty śniegowe, każdy po 300 kg (CO2). Skroplony dwutlenek węgla przewożony jest łącznie w 20 stalowych butlach (2×10 butli). Każda z nich ma pojemność 40 litrów. W butli mieści się 30 kg skroplonego dwutlenku węgla (CO2). Podawanie dwutlenku węgla na źródło pożaru następuje poprzez wysokociśnieniowy gumowy wąż, nawinięty na bęben zwijadła szybkiego natarcia z napędem elektrycznym. Ma on długość 60 metrów i umieszczony został pod linią do podawania proszku, po prawej stronie. Wąż zakończony jest prądownicą śniegową. Dodatkowo na wyposażeniu pojazdu znajduje się prądownica śniegowa zakończona grotem umożliwiającym jej wbijanie, służąca do podawania skroplonego dwutlenku węgla (CO2) w miejsca trudnodostępne. Podczas uruchamiania śniegowej instalacji gaśniczej możliwe jest selektywne otwieranie butli.

Dodatkowo w celu przedłużenia linii gaśniczej, na dole, w tylnej skrytce po prawej stronie, przewożone jest przenośne zwijadło z odcinkiem węża o długości 30 metrów.

Z tyłu pojazdu zamontowano hak holowniczy umożliwiający ciągnięcie agregatu proszkowego AP 250. Nowy samochód zastąpi jeden z dwóch dotychczas eksploatowanych przez jednostkę średnich samochodów gaśniczych proszkowo-śniegowych, zabudowanych na podwoziu MAN LE 220 BB.

Szczęśniak Pojazdy specjalne