Wyjątkowy MAN TGM dla OSP KSRG Racot
W 1934 roku z inicjatywy społeczności lokalnej we wsi Racot w woj. wielkopolskim została założona jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej. Pierwsza sikawka ręczna trafiła do dyspozycji druhów już w 1937 roku. Z kolei 1960 roku oddano do użytku nowo wybudowaną remizę. Wówczas na wyposażeniu jednostki znajdowała się m.in. motopompa i przyczepka dwukołowa.
Ciekawym faktem w dziejach tej zasłużonej dla pożarnictwa wielkopolskiego jednostki jest udział ochotników z Racotu w gaszeniu w 1972 roku dużego pożaru w Poznańskich Zakładach Przemysłu Gumowego „Stomil”. Jego gaszenie trwało cztery dni.




W 1995 roku jednostka OSP w Racocie została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Natomiast w 2001 roku tabor samochodowy ochotników został wzbogacony o dwa samochody pożarnicze lekkie na podwoziu Lublin III i średni na podwoziu Star 12.157. Rok później trafia ponton z silnikiem zaburtowym oraz przyczepą jednoosiową do jego transportu. Kolejny lekki wóz pożarniczy jednostka otrzymała w roku 2004. roku. Samochód został zabudowany na podwoziu Ford Transit i był wyposażony w agregat wysokociśnieniowy.
Obecnie OSP Racot jest jedną z najlepiej wyposażonych jednostek w powiecie kościańskim. W ramach jednostki działa sekcja wodno-nurkowa.
Najnowszą kartę w historii Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG Racot otwiera otrzymanie wyjątkowego, szytego na miarę jednego z najnowszych produktów naszej firmy ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Jego zabudowę wykonano na sprawdzonym i wysoko ocenianym 2-osiowym podwoziu MAN TGM 18.320 BB CH. Napędzane jest ono wysokoprężną, dynamiczną jednostką napędową osiągającą moc 235 kW (320 KM). Przenoszona jest ona na obie osie za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.
Kabina brygadowa gwarantuje sześcioosobowej załodze komfort i bezpieczeństwo oraz zapewnia pełną ergonomię. Jest w pełni przystosowana do pracy w każdych warunkach. Po prawej stronie zamontowane zostało sterowane z kabiny za pomocą joysticka działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min. Z przodu znajduje się przydatna podczas prowadzenia wielu działań ratowniczych wyciągarka z napędem elektrycznym o sile uciągu 9979 kg.
W wykonanym z lekkich i wytrzymałych materiałów – profili i blach aluminiowych nadwoziu pożarniczym został umieszczony polipropylenowy (PP-C) zbiornik na środki gaśnicze. Zamontowany jest nisko i stabilnie wzdłuż osi na ramie pośredniej. Mieści on 5000 litrów wody i 500 litrów środka pianotwórczego. W siedmiu skrytkach w układzie (3+3+1) przewożony jest sprzęt pożarniczy oraz ratowniczy, armatura wodno-pianowa i węże tłoczne.
Dach zabudowy stanowi podest roboczy z wyznaczoną, podświetlaną ścieżką komunikacyjną i gwarantuje pełne bezpieczeństwo poruszania się po nim dwóch strażaków również w nocy.
„Sercem” zabudowy pożarniczej jest dwuzakresowa autopompa pożarnicza klasy premium Godiva P2A 3010. To sprawdzona w każdych warunkach autopompa osiągająca wydajność 3628 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 489 l/min przy 40 barach. Obsługę ułatwia intuicyjny zintegrowany panel sterujący w systemie Can-Bus oraz ekran LCD.
Samochód cechuje się nowoczesnymi ergonomicznymi rozwiązaniami, łatwością w obsłudze i dynamiką podczas działań. To nowoczesne narzędzie w rękach strażaków dające gwarancję pełnego bezpieczeństwa i pełnego wykorzystania przez nich parametrów techniczno-taktycznych tego nowoczesnego wozu.