Wrocławska “jedynka” i “dwójka” z nowymi Scaniami
Do Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych nr 1 i 2 Komendy Miejskiej PSP we Wrocławiu trafiły średnie samochody ratowniczo-gaśnicze Scania P360B4X2NZ z linii XT z zabudową firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Każdy pojazd posiada klimatyzowaną, jednomodułową, w pełni bezpieczną kabinę załogową. Przystosowana jest ona do przewozu sześciu strażaków w układzie (1+1+4). Z przodu kabiny znajduje się wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów.
Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Nadwozie ma siedem skrytek – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Wszystkie skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi.
Do przewozu środków gaśniczych służą kompozytowe zbiorniki na wodę o pojemności 2500 litrów oraz 250 litrów na środek pianotwórczy. W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Umieszczono w nim autopompę o wydajności 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów.
Na użytkowym dachu zamontowano ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności od 800 do 3200 l/min. Samochód wyposażony został także w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm, cztery zraszacze oraz zwijadło z linią szybkiego natarcia z wężem o dł. 60 m zakończonym prądownicą o wydajności 200 l/min.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 to wyjątkowa jednostka w strukturze Komendy Miejskiej PSP we Wrocławiu. W oparciu o jej sprzęt oraz strażaków pełniących w niej służbę działają trzy specjalistyczne grupy: Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego (wraz z JRG nr 4), Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego oraz Specjalistyczna Grupa Sonarowa.