W dążeniu do celu
Na początku 1933 roku we wsi Smolice w woj. wielkopolskim zostają podjęte pierwsze kroki w celu utworzenia Ochotniczej Straży Pożarnej. Wcześniej działała tzw. Straż Ludowa, której trzon stanowili miejscowi rzemieślnicy. Nowo założona jednostka OSP w Smolicach dzięki pomocy mieszkańców zakupiła sikawkę konną. Do jej ciągnięcia wynajmowano konie od miejscowych gospodarzy. Co miesiąc wisiała na bramie innego rolnika tabliczka „konie do pożaru”. W 1957 roku na wyposażenie strażaków trafia pierwsza nowa motopompa Polonia M 800. W 1962 roku dla poprawienia alarmowania z wypracowanych środków zakupiono syrenę elektryczną, a w 1967 kolejną motopompę Polonia PO-3 wraz z kompletem węży ssawnych i tłocznych oraz armaturą wodną. Z kolei w 1970 roku oddano do użytku budynek nowej remizy. Dwa lata później na wyposażenie jednostki trafia lekki samochód gaśniczy Żuk, który znacznie usprawnił działanie jednostki. W 1982 roku w ręce strażaków ochotników trafia średni samochód gaśniczy wodno-pianowy na podwoziu Star 25. Początek XXI wieku to przekazanie ufundowanego przez stronę holenderską samochodu pożarniczego na podwoziu DAF.
Natomiast najnowszą kartą z historii Ochotniczej Straży Pożarnej w Smolicach jest zakupienie fabrycznie nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego zabudowanego na podwoziu MAN TGM 18.320 BB CH. Środki na zakup nowego wozu były zbierane z ogromną determinacją i zaangażowaniem wszystkich mieszkańców tej miejscowości. Do akcji pomocy dla druhów włączyły się nawet dzieci z jednego z przedszkoli w Krotoszynie. Dochód z tej akcji został przeznaczony na zakup wymarzonego, jak i też potrzebnego nowego wozu strażackiego dla jednostki.
Obsadę czerwonego MAN-a stanowi zastęp składający się z sześciu strażaków ochotników. Czterodrzwiowa kabina zapewnia i gwarantuje ich bezpieczny przewóz.
W wykonanej z aluminium zabudowie umieszczono siedem skrytek na sprzęt. W środkowej części zabudowy umieszczono polipropylenowy (PP-C) zbiornik przystosowany do transportu i przechowywania 4000 litrów wody oraz 400 litrów środka pianotwórczego.
W samochodzie wykorzystywana jest dwustopniowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 2010, która osiąga wydajność przy niskim ciśnieniu 8 barów 2846 l/min lub alternatywnie przy wysokim ciśnieniu 40 barów 429 l/min.
Podawanie środków gaśniczych odbywa się za pomocą dwóch linii tłocznych 75 mm, linii szybkiego natarcia lub umieszczonego na użytkowym dachu ręcznego działka wodno-pianowego.
Oświetlenie zapewniają umieszczone na wysuwanym pneumatycznie maszcie (5,2 m) reflektory LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.

