Volvo FE 350 dla kopenhaskiej zawodowej straży pożarnej
Niedawno bramy bielskiego producenta SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. opuścił ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy przeznaczony dla Kopenhaskiej Zawodowej Straży Pożarnej (Hovedstadens Brandskab København). Obszar jej działania obejmuje osiem gmin i stolicę Danii. W dwunastu jednostkach ratowniczych, zlokalizowanych w różnych częściach aglomeracji pełni służbę w systemie zmianowym ponad 1000 strażaków, ratowników medycznych, pracowników administracji oraz pionu prewencyjnego. Początki działalności straży na tym terenie, jeszcze jako Kopenhaska Królewska Straż Pożarna (Københavns Kongelige Brandvæsen) miały miejsce za panowania króla Christiana V i datowane są na 9 lipca 1687 roku. Po uchwaleniu kopenhaskiej ustawy przeciwpożarowej w maju 1868 roku, Kopenhaska Straż Pożarna od sierpnia 1870 roku stała się samodzielną służbą miejską, a z kolei od 1898 roku zakres jej obowiązków został rozszerzony o pogotowie ratunkowe. Jest to obecnie największa jednostka ochrony przeciwpożarowej w Danii.
Nowy pojazd kopenhaskich strażaków został opracowany, skonstruowany i zbudowany na 3-osiowym podwoziu Volvo FE 350 w układzie napędowym (6×2). To znane i wysoko cenione na świecie podwozie, nie tylko przez strażaków, ale także innych użytkowników. Wyróżnia je oryginalna bryła, która uwodzi wyjątkowym designem.
Załoga samochodu ma do swojej dyspozycji jednomodułową, dwudrzwiową, odchylaną i klimatyzowaną kabinę. Przystosowana jest wyłącznie do przewozu dwuosobowej załogi w układzie 1+1. To krótka, fabryczna kabina sypialna, posiadająca dodatkową przestrzeń. W jej wnętrzu znajduje się wiele praktycznych i łatwo dostępnych schowków na dokumenty i rzeczy osobiste. Dodatkowo umieszczony został tam panel sterowania urządzeniem sygnalizacyjno-ostrzegawczym, radiotelefon przewoźny, pojemnik na dokumentację oraz joystick do sterowania elektrycznym działkiem wodno-pianowym. Dla zwiększenia pola widzenia, drzwi i prawa ściana kabiny po stronie pasażera zostały wyposażone w dodatkowe okno. Zgodnie z życzeniem użytkownika w samochodzie zastosowano system składanych lusterek bocznych z wykorzystaniem siłowników elektromechanicznych.
Nadwozie samochodu składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz modułu pompowo-sprzętowego. Szkielet każdego z modułów, wykonany został ze spawanych profili aluminiowych, natomiast pokrycie zewnętrze i wewnętrzne z blach aluminiowych. Ma ono sześć skrytek sprzętowych. Trzy z nich znajdują się po lewej stronie, dwie po prawej i jedna z tyłu. Górne skrytki po bokach zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Natomiast dolna skrytka po prawej stronie oraz tylna, zamykane są aluminiowymi klapami podnoszonymi do góry.
Samochód wyposażony został w kompozytowy zbiornik na wodę o pojemności 8000 litrów. Moduł ze zbiornikiem został umieszczony w środkowej części nadwozia. Zewnętrzne tankowanie zbiornika możliwe jest poprzez dwie nasady napełniania hydrantowego (1×110 mm i 1×75 mm), znajdujące się w tylnej skrytce po prawej stronie nadwozia pożarniczego. Natomiast zbiornik na środek pianotwórczy ma pojemność 300 litrów i stanowi integralną część zbiornika na wodę. Jego napełnianie odbywa się poprzez elektryczną pompkę do środka pianotwórczego, która zakończona jest nasadą 25 mm.
Z tyłu umieszczona została jednozakresowa autopompa pożarnicza. Osiąga ona wydajność 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Sterowanie włączania napędu autopompy następuje elektrycznie z panelu sterowniczego, znajdującego się w ostatniej skrytce po prawej stronie. Tam też zainstalowano dwie nasady tłoczne 75 mm, natomiast trzecia z nasad, również 75 mm znajduje się z przodu kabiny, pod zderzakiem. To dość nietypowe rozwiązanie jest stosowane w krajach skandynawskich.
Dach poszczególnych modułów nie jest użytkowy, lecz został pokryty materiałem antypoślizgowym. Z przodu na dachu modułu sprzętowego umieszczono sterowane elektrycznie działko wodno-pianowo o wydajności od 1000 do 3000 l/min i zasięgu rzutu wody do 70 metrów.
Na dachu tylnego modułu znajduje się stacjonarna świetlna tablica ostrzegawcza o wymiarach 1500×2000 mm, podobna do tych jakich używają służby drogowe na autostradach. Pozwala ona wyświetlać podczas prowadzonej akcji ratowniczej, znaki o właściwym kierunku ruchu. Składa się z 27 lamp. Podnoszenie tablicy odbywa się za pomocą siłowników elektromechanicznych. Zastosowanie takiego rozwiązania w znaczny sposób wpływa na bezpieczeństwo ratowników na miejscu akcji. Innym nietypowym i bardzo rzadkim rozwiązaniem, które zastosowano na życzenie użytkownika, są umieszczone z tyłu pojazdu na dole, wysuwane na prawą lub lewą stronę aluminiowe belki bezpieczeństwa. Każda z nich składa się z dwóch rozsuwanych ręcznie elementów. Po rozłożeniu każda osiąga długość 3725 mm. Na belkach bezpieczeństwa zamontowano pulsujące światła awaryjne. To kolejny zastosowany w pojeździe element wpływający na bezpieczeństwo strażaków, głównie podczas usuwania skutków wypadków lub kolizji drogowych.