keyboard_arrow_up
Static

Szyty na miarę potrzeb

Na wyposażenie założonej w 1922 roku mazowieckiej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Dąbrowie (gmina Strzegowo) trafił „szyty na miarę” potrzeb strażaków ochotników ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. To pojazd wykonany na indywidualne zamówienie druhów z tej jednostki. OSP w Dąbrowie w styczniu 2000 roku została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Pożarnicza Scania zastąpi dotychczas eksploatowany przez ochotników ciężki samochód wodno-pianowy na podwoziu Jelcz 422. Jest to pierwszy od 27 lat, fabrycznie nowy samochód zakupiony dla miejscowej jednostki.

Pod zabudowę najnowszego nabytku wykorzystano 2-osiowe podwozie Scania P370B4X4HZ linii XT. Jego napęd gwarantuje silnik osiągający maksymalną moc 272 kW (370 KM). Podwozie chronione jest za pomocą czterech zraszaczy. Zabudowę wykonała bielska firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.

Dla sześcioosobowej załogi przewidziano obszerną, ergonomiczną i w pełni bezpieczną kabinę załogową. Z przodu kabiny na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, umieszczona została wyciągarka z napędem elektrycznym o sile uciągu 9979 kg. Ponadto po prawej stronie, zgodnie z życzeniem użytkownika zamontowano zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min. Jest ono sterowane elektrycznie za pomocą joysticka umieszczonego w kabinie kierowcy.

W klasycznym nadwoziu aluminiowym znajduje się siedem skrytek sprzętowych. W ich wnętrzu zamontowane zostały półki oraz wysuwane szuflady przystosowane do przewozu armatury wodno-pianowej, zestawu hydraulicznych narzędzi ratowniczych, agregatu prądotwórczego, pozostałego sprzętu ratowniczego oraz węży tłocznych. Wszystkie skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi.

W nowym pojeździe, do przewozu środków gaśniczych służą dedykowane do tego zbiorniki kompozytowe. Zbiornik na wodę ma pojemność 5000 litrów. Z kolei zbiornik na środek pianotwórczy, który stanowi integralną część zbiornika na wodę pozwala na przewiezienie 500 litrów tego środka.

W znajdującym się z tyłu zabudowy pożarniczej przedziale pompowo-sprzętowym umieszczone zostało „serce” pojazdu, którym jest autopompa pożarnicza. Jej wydajność to 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów.

Ciekawym, zastosowanym w pojeździe rozwiązaniem jest zamontowanie na dachu jednomodułowej kabiny, podnoszonej tablicy ostrzegawczej, ułatwiającej kierowanie ruchem podczas działań prowadzonych na drogach. Na tablicy zamontowane zostały pomarańczowe i niebieskie lampy ostrzegawcze.

Poza tym strażacy ochotnicy mają do swojej dyspozycji ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności od 1600 do 3200 l/min, zwijadło szybkiego natarcia z gumowym wężem wysokocisnieniowym o długości 60 metrów i prądownicą pistoletową o wydajności 200 l/min, a także wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,4 m z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.

Szczęśniak Pojazdy specjalne