keyboard_arrow_up
Static

Strażacy z Wieliszewa mają nową Scanię

Niedawno miało miejsce oficjalnie przywitanie fabrycznie nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wyprodukowanego przez firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z Bielska-Białej. Jego użytkownikiem jest założona w 1921 roku Ochotnicza Straż Pożarna KSRG w Wieliszewie w woj. mazowieckim.

Ta wyjątkowa uroczystość poza strażakami ochotnikami zgromadziła również liczne przybyłych gości, którym zaprezentowano film z odbioru nowego wozu u producenta w Bielsku-Białej. Przed remizą wszyscy zebrani z ogromna radością i uniesieniem obserwowali uroczysty wyjazd z garażu nowego nabytku jednostki. Widowisko „światło i dźwięk” uświetniły flary i teatralna prezentacja nowej pożarniczej Scanii. Na zakończenie tego niecodziennego spotkania, osobom które włożyły największy wkład w zakup nowego samochodu pożarniczego dla ochotników z Wieliszewa wręczono pamiątkowe medale.

Pod zabudowę nowego wozu wybrano 2-osiowe sprawdzone podwozie Scania P370B4X4HZ z linii XT. Jego napęd zapewnia silnik osiągający moc 272 kW (370 KM). Obsadę samochodu stanowi sześciu strażaków, którzy mają zapewnione komfortowe oraz w pełni bezpieczne warunki pracy. Do przewozu załogi służy czterodrzwiowa kabina brygadowa. Z przodu na podstawie przystosowanej do holowania pojazdu zamontowana została wyciągarka elektryczna o sile uciągu 9979 km i linie o długości 28 metrów.

W aluminiowym nadwoziu pożarniczym umieszczono siedem skrytek sprzętowych przystosowanych do przewozu sprzętu, agregatu prądotwórczego, zestawu hydraulicznych narzędzi ratowniczych, armatury wodno-pianowej oraz węży tłocznych.

Środki gaśnicze przewożone są w wykonanych z materiałów kompozytowych zbiornikach. Pierwszy z nich to zintegrowany zbiornik na wodę o pojemności 2500+2000 litrów, natomiast zbiornik na środek pianotwórczy stanowiący integralną część zbiornika na wodę ma pojemność 450 litrów.

W tylnej części zabudowy pożarniczej umieszczony został przedział pompowo-sprzętowy, a w nim dwuzakresowa autopompa pożarnicza. Ma ona wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Pozwala na podawanie środków gaśniczych poprzez: dwie nasady tłoczne skierowane na boki pojazdu, jedną wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia, ręcznie sterowane działko wodno-pianowe umieszczone na dachu zabudowy oraz cztery zraszacze.

Z kolei oświetlenie prowadzonych w nocy działań umożliwiają reflektory LED, umieszczone na wysuwanym maszcie pneumatycznym o wysokości 5,2 metra.

Szczęśniak Pojazdy specjalne