Strażacy ochotnicy z Turza powitali swój nowy samochód
Druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Turzu w woj. pomorskim powitali swój wymarzony i oczekiwany, nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Jednostka ta nieprzerwanie działa na rzecz bezpieczeństwa swoich mieszkańców od 1930 roku.
Pod zabudowę nowego pojazdu wykorzystano 2-osiowe podwozie Scania P370B4X4HZ XT. Jego napęd stanowi wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o maksymalnej mocy 272 kW (370 KM). Za przekazywanie mocy na obie osie odpowiada zautomatyzowana, zsynchronizowana, dwunastobiegowa skrzynia biegów. Podwozie ma blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę międzymostową.
Obszerna, ergonomiczna kabina załogowa przeznaczona jest do przewozu sześcioosobowej załogi. Kierowca ma do dyspozycji czytelny, czterocalowy panel kontrolny informujący o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, a także wysuniętym maszcie oświetleniowym. Ponadto umożliwia on sterowanie oświetleniem pola pracy, zaworem głównym pojazdu oraz czterema zraszaczami umieszczonymi z przodu i tyłu pojazdu.
Z przodu na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów.
Aluminiowe nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych. Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty, umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Wszystkie skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi.
Samochód wyposażony został w zbiornik na wodę o pojemności 5000 litrów. Wykonany jest on z materiałów kompozytowych. Zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 500 litrów. W tylnej części nadwozia pożarniczego, w przedziale pompowo-sprzętowym umieszczono autopompę o wydajności 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy wykonany został ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy. Dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.
Płaski, z wbudowanym oświetleniem dach nadwozia został wykonany w formie podestu roboczego. Wejście na dach umożliwia składana, odchylana drabinka aluminiowa. Na dachu zamontowane zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 1600 do 3200 l/min i zasięgu rzutu 60 m, skrzynia aluminiowa, mocowania na drabinę pożarniczą oraz węże ssawne. Nowy pojazd zastąpi dotychczas eksploatowany przez jednostkę OSP w Turzu średni samochód ratowniczo-gaśniczy Iveco EuroCargo 150E28, który zostanie przekazany do Ochotniczej Straży Pożarnej w Boroszewie.