keyboard_arrow_up
Static

„Średniak” za „średniaka”

Powstała w 1959 roku Ochotnicza Straż Pożarna Nowy Oryszew w województwie mazowieckim jest jedną z młodszych jednostek w gminie Wiskitki. Położona jest przy samej granicy z powiatem sochaczewskim przez co odpowiada za zabezpieczenie północno-wschodniej części powiatu żyrardowskiego oraz gminy.

Od momentu założenia, druhowie aktywnie uczestniczą w akcjach ratowniczych, zawodach sportowo-pożarniczych, a także w uroczystościach kościelnych, samorządowych i kulturalnych. Poza działalnością operacyjno-techniczną jednostka prowadzi również działalność kulturalną, organizując różnego rodzaju spotkania.

Niedawno na stan jednostki trafił fabrycznie nowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Pod jego zabudowę wybrano sprawdzone podwozie MAN TGM 18.320 BB CH z napędem na obie osie. To kolejny pojazd z serii średnich samochodów dedykowany dla polskich strażaków. Jego konstrukcja została opracowana, a następnie wykonana przez naszą firmę.

Napęd podwozia zapewnia dynamiczna jednostka, która osiąga moc 235 kW (320 KM). Dla sześcioosobowego zastępu przewidziano ergonomiczną, czterodrzwiową i jednomodułową kabinę brygadową. Z przodu pojazdu zamontowana została wyciągarka z napędem elektrycznym osiągająca uciąg 9979 kg.

Klasyczną zabudowę pożarniczą wykonano z aluminium. Przewidziano w niej siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony i jedną z tyłu. Zamykane są one żaluzjami aluminiowymi wyposażonymi w mechaniczne układy ryglujące. Dla zamknięcia każdej ze skrytek zastosowano wyłączniki krańcowe, włączające automatycznie oświetlenie po otwarciu żaluzji oraz służące do kontroli ich zamknięcia.

W środkowej części zabudowy umieszczono polipropylenowy (PP-C) zbiornik przystosowany do transportu i przechowywania 4000 litrów wody oraz 400 litrów środka pianotwórczego. W tylnej części nadwozia zabudowano wraz z siedmiocalowym panelem sterowania dwustopniową autopompę pożarniczą Godiva P2A 2010. Jej wydajność przy niskim ciśnieniu 8 barów to 2846 l/min albo alternatywnie przy wysokim ciśnieniu 40 barów 429 l/min. Także z tyłu, w skrytce po prawej stronie znajduje się linia szybkiego natarcia. Wyposażona jest w bęben z nawiniętym na niego wężem o długości 60 metrów.

Dach zabudowy wykonany jest w formie podestu roboczego. Wejście na niego umożliwia odchylana drabinka aluminiowa znajdująca się na tylnej ścianie zabudowy, po prawej stronie. Umieszczone w tylnej części dachu ręcznie sterowane działko wodno-pianowe osiąga wydajności w przedziale 800-3200 l/min.

Oświetlenie miejsca prowadzonych przez strażaków działań w nocy gwarantuje pneumatyczny maszt oświetleniowy z zamontowanymi reflektorami LED.

Nowy „średniak” zastąpi dotychczas eksploatowanego 40-letniego „średniaka” na podwoziu Star 244L (Jelcz 005), który w jednostce służył od 2008 roku.

Fot. OSP Nowy Oryszew
Fot. OSP Nowy Oryszew
Fot. OSP Nowy Oryszew
Fot. OSP Nowy Oryszew
Szczęśniak Pojazdy specjalne