keyboard_arrow_up
Static

„Średniak” dla druhów z podmieleckiej Trzciany

Kolejny średni samochód ratowniczo-gaśniczy dla podkarpackich strażaków trafił na wyposażenie Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Trzcianie. Otrzymanie nowego wozu to nie tylko docenienie codziennej misji strażaków ochotników z miejscowej jednostki, ale także ogromne wzmocnienie operacyjne powiatu mieleckiego.

Ochotnicza Straż Pożarna w Trzcianie została założona na początku poprzedniego stulecia w 1905 roku. Jest ona obecnie włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

Swój nowy nabytek ochotnicy powitali z wielką pompą. Kawalkada samochodów pożarniczych z włączonymi niebieskimi lampami ostrzegawczymi wprowadziła nowy wóz, przejeżdżając pomiędzy szpalerem utworzonym przez druhów trzymających w dłoniach race świetlne. Dodatkowo niebo rozświetliły odpalone sztuczne ognie. Podczas tej wyjątkowej uroczystości nie zabrakło również licznie przybyłych mieszkańców oraz druhów z zaprzyjaźnionych jednostek.

Pod zabudowę „średniaka” strażaków z Trzciany posłużyło sprawdzone i cenione przez podwozie Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6.

Ergonomicznie zaprojektowana kabina samochodów gamy D nie tylko stanowi odpowiedź na rosnące wymagania rynku pożarniczego, ale przede wszystkim jest w pełni bezpieczną kabiną zapewniającą komfort pracy sześcioosobowej obsadzie pojazdu w układzie miejsc (1+1+4). Ponadto podwozie zgodnie z obowiązującymi standardami zostało wyposażone w system: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), utrzymania pasa ruchu (LKA), stanu kierowcy (DSM), rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnego ogranicznika prędkości (ISA).

Wykonana ze stali konstrukcyjnej rama pomocnicza, umieszczona została pomiędzy podwoziem a aluminiową zabudową pożarniczą o konstrukcji ażurowej. Zastosowanie takiego rozwiązania zapewnia zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie, czy też pokonywania przeszkód, takich jak chociażby wysokie krawężniki.

Nadwozie ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku oraz jedną z tyłu. Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty umożliwiające przewóz armatury i sprzętu.

Samochód wyposażony został w zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów. Wykonany został z polipropylenu (PP-C) w kształcie litery „L”. Z kolei zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 300 litrów. Każdy ze zbiorników ma właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony.

W przedziale pompowo-sprzętowym ulokowanym w tylnej części zabudowy znajduje się dwuzakresowa autopompa pożarnicza Godiva P2A 2010. Osiąga ona wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l /min przy ciśnieniu 40 barów. Jest ona obecnie uznawana za jedną z najlepszych autopomp na świecie. Nowy wóz zastąpił wysłużony, lecz w pełni sprawny średni samochód ratowniczo-gaśniczy Renault 135-17, który przez wiele lat służył miejscowym strażakom.

Szczęśniak Pojazdy specjalne