Śląscy ochotnicy z OSP Okrajnik z nową „trójką”
Druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej w Okrajniku w woj. śląskim wraz z członkami miejscowej Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej, mieszkańcami, sympatykami jednostki i zaproszonymi gośćmi powitali średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Pojazd został wykonany przez firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. na 2-osiowym podwoziu Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny o maksymalnej mocy 210 kW (286 KM).
Pożarniczy Renault Trucks charakteryzuje załogowa, jednomodułowa i sześcioosobowa kabina. Wejście do 4-drzwiowej kabiny umożliwiają po dwa stopnie, mające automatyczne oświetlenie, uruchamiane po otwarciu drzwi. Z tyłu kabiny znajdują się fotele dla załogi posiadające oparcia, zagłówki oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. W oparciach znajdują się mocowania na aparaty powietrzne.
Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana z systemowych, skręcanych profili aluminiowych. Blachy poszycia łączone są ze szkieletem w technologii klejenia i nitowania. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy, w porównaniu do jakichkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Sprzęt przewożony jest w siedmiu skrytkach zamykanych żaluzjami aluminiowymi.
Firma SZCZĘŚNIAK PS od ponad 10 lat wykonuje nadwozia pojazdów oparte o taką technologię.
Pokryty anodowaną blachą ryflowaną, płaski dach zabudowy, z wbudowanym oświetleniem, został wykonany w formie podestu roboczego. Krawędzie zabezpieczające stanowią kompozytowe nakładki, będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. Na dachu umieszczono m.in. działko wodno-pianowe o wydajności 800-2400 l/min.
Wykonane z materiałów kompozytowych zbiorniki na środki gaśnicze mają kształt litery „L”. Zbiornik na wodę ma pojemność 3000 litrów. Integralną częścią zbiornika na wodę stanowi zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 300 litrów. Każdy ze nich posiada właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i niskiego usytuowania środka ciężkości, zbiornik umiejscowiony został nisko w ramie pośredniej.
W tylnej części nadwozia w przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się dwuzakresowa autopompa pożarnicza. Osiąga ona wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l /min przy ciśnieniu 40 barów.
Samochód wyposażono w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS. W przedziale pompowo-sprzętowym umieszczono czytelny i prosty w obsłudze, siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący.
Ponadto samochód został zaopatrzony w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,3 m z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm. Sterowanie masztem odbywa się za pomocą przewodowego panelu sterowania.