„Siódemka” dla OSP Sątopy-Samulewo
W ręce druhów założonej na początku XX wieku w 1907 roku Ochotniczej Straży Pożarnej Sątopy-Samulewo w woj. warmińsko-mazurskim trafił wymarzony ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Pod jego zabudowę wybrano 2-osiowe podwozie Scania P450B4X4HZ XT. Wyposażone zostało ono w blokady mechanizmów różnicowych obu osi, jak również blokadę międzymostową. Otrzymanie nowego wozu to jeszcze lepsze zabezpieczenie operacyjne całej gminy Bisztynek oraz zapewnienie bezpieczeństwa jej mieszkańców. Zakupiony nowoczesny pojazd z całym arsenałem narzędzi ratowniczych będzie mógł być efektywnie wykorzystywany przez miejscowych strażaków ochotników podczas prowadzonych działań ratowniczych.
Kabina Scanii przystosowana jest do przewozu sześciu strażaków w układzie (1+1+4), zapewniając im komfort i bezpieczeństwo. Z przodu pojazdu zamontowano wyciągarkę z napędem elektrycznym o uciągu 9979 kg. Podwozie chronione jest z wykorzystaniem czterech zraszaczy.
Zabudowa pożarnicza została wykonana z aluminium, co gwarantuje jej wytrzymałość i lekkość. Przewidziano w niej pięć skrytek sprzętowych w układzie (2+2+1). Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty, umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Dodatkowo pod bocznymi skrytkami zamontowano odchylane do dołu podesty robocze. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi).
W środkowej części nadwozia został umieszczony kompozytowy zbiornik w kształcie litery „L” przeznaczony do przewozu 7000 litrów wody oraz 700 litrów środków pianotwórczych. Każdy z nich ma właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony.
W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim cenioną przez strażaków dwustopniową autopompę Godiva P2A 4010. To obecnie jedna z najlepszych autopomp dostępnych na rynku. Ma ona maksymalną wydajność 5271 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 390 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy wykonany ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy jest odporny na korozję. Jego konstrukcja umożliwia całkowite odwodnienie układu przy użyciu zaworów. Wykonany z mosiądzu dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.
Do dyspozycji załogi pozostaje umieszczone na użytkowym dachu zabudowy działko wodno-pianowe o wydajności 1600-3200 l/min. Na dachu umieszczona została również aluminiowa skrzynia na sprzęt i przewożona jest składana drabina pożarnicza oraz odcinki węży ssawnych.



