SCANIA do każdych działań
Pod zabudowę pojazdów klasy ciężkiej kategorii uterenowionej służy cenione przez strażaków na wszystkich kontynentach 2-osiowe podwozie Scania P370 i P450 (4×4) linii XT. Podwozia te są wyposażone w solidne zespoły napędowe zapewniające wysoką dyspozycyjność i ekonomikę paliwową, a także doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach.
SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to firma rodzinna założona w 1992 roku. Obecnie największą produkowaną przez nas grupą pojazdów są samochody pożarnicze. Co roku bramy naszego nowoczesnego zakładu opuszcza ponad 200 pojazdów. Trafiają na wyposażenie jednostek straży pożarnych w Polsce i innych krajach na kilku kontynentach. Dbając o właściwy standard naszych wyrobów jako pierwsi spośród producentów pojazdów pożarniczych, w kraju wprowadziliśmy System Zarządzania Jakością według serii norm: ISO 9001, ISO 14001 oraz zgodnie z AQAP 2110 umożliwiającym dostawy dla sił zbrojnych NATO.
KLUCZOWE PODWOZIE
W naszej ofercie skierowanej dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych i Państwowej Straży Pożarnej znajdują się ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze. Pod zabudowę pojazdów klasy ciężkiej kategorii uterenowionej służy cenione przez strażaków na wszystkich kontynentach 2-osiowe podwozie Scania P370 i P450 (4×4) linii XT. Wyzwania stawiane pojazdom tej klasy, wymagają trwałości, wielkiej mocy i doskonałej zdolności ruszania pod górę. Podwozia te są wyposażone w solidne zespoły napędowe zapewniające wysoką dyspozycyjność i ekonomikę paliwową, a także doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach.
To obecnie jedno z najlepszych i najwyżej ocenianych podwozi w tej klasie pojazdów eksploatowanych przez strażaków. Napędzane jest ono wysokoprężnymi silnikami z turbodoładowaniem osiągającym maksymalną moc od 272 kW (370 KM) do 331 kW (450 KM). Jednostki te zapewniają największą dynamikę spośród wszystkich obecnie dostępnych pojazdów w tej klasie dostępnych na rynku. Za przekazywanie mocy na obie osie odpowiada zautomatyzowana bez pedału sprzęgła, zsynchronizowana, dwunastobiegowa skrzynia biegów (12+2). Podwozie ma blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę między mostową.
UDOGODNIENIA W KABINIE
Samochody Scania posiadają obszerną, ergonomiczną, klimatyzowaną, jednomodułową, czterodrzwiową, sześcioosobową w pełni bezpieczną kabinę załogową w układzie (1+1+4). W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Siedziska wyposażone zostały w trzy punktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszony zagłówek oraz miejsce z mocowaniem na jedno butlowe aparaty powietrze. Pomiędzy przednimi fotelami a fotelami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt.
Kierowca ma do dyspozycji czytelny, czterocalowy panel kontrolny informujący o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, a także wysuniętym maszcie oświetleniowym. Ponadto umożliwia on sterowanie oświetleniem pola pracy, zaworem głównym pojazdu oraz czterema zraszaczami umieszczonymi z przodu i tyłu pojazdu. W celu podniesienia bezpieczeństwa, standardowym wyposażeniem każdego naszego pojazdu jest kamera cofania, której obraz wyświetlany jest na siedmiocalowym ekranie. Ponadto pomiędzy fotelem kierowcy, a dowódcy znajduje się stolik na ładowarki oraz radiotelefony.
Z przodu na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów. Cechą pojazdów linii XT jest masywny stalowy zderzak, wypuszczony na 150 mm, umożliwiający pokonywanie przeszkód.
Wykonana ze stali konstrukcyjnej zabezpieczonej antykorozyjnie przez galwanizację rama pomocnicza, umieszczona pomiędzy podwoziem a aluminiową zabudową pożarniczą o konstrukcji ażurowej, zapewnia zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie czy też pokonywania przeszkód, takich jak chociażby wysokie krawężniki.
NADWOZIE POŻARNICZE
Szkielet nadwozia pożarniczego, to konstrukcja samonośna wykonana, ze spawanych profili aluminiowych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy oraz jej powtarzalność. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Blachy poszycia łączone są ze szkieletem w technologii klejenia i nitowania. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Zapewnia to wieloletnią bezproblemową eksploatację oraz łatwość naprawy w przypadku uszkodzeń mechanicznych.
Nadwozie pożarnicze w zależności od wersji ma pięć (zbiornik 7000 l) lub siedem skrytek sprzętowych (zbiornik 5000 l). Daje to maksimum pojemności zabudowy sprzętowej, zapewniając głębokość 600 mm każdej ze skrytek. Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty, umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Bez dodatkowych opłat zamontujemy w każdym pojeździe wyposażenie dostarczone przez przyszłego użytkownika. Skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Pod każdą boczna skrytką zamontowano odchylane do dołu podesty robocze. Jako podesty robocze w pojeździe ze zbiornikiem na wodę o poj. 5000 litrów, wykorzystuje się również nadkola nadwozia. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi). Zbiornik paliwa umieszczony jest poza zabudową, co zapewnia większą pojemność skrytek sprzętowych.
Płaski, z wbudowanym oświetleniem dach nadwozia został wykonany w formie podestu roboczego. Krawędzie zabezpieczające stanowią kompozytowe lub ze stali nierdzewnej nakładki będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. W standardzie każdy samochód ma zamontowaną skrzynię aluminiową oraz mocowania na drabinę pożarniczą i węże ssawne. W tylnej części umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe. Ma ono regulowaną wydajnością od 800 do 3200 l/min i zasięg rzutu 60 m. Wejście na dach umożliwia składana i odchylana aluminiowa drabinka z dodatkowymi górnymi poręczami. Każdy z pojazdów w standardzie posiada podnoszoną belkę przeciwnajazdową.
ZBIORNIKI I AUTOPOMPA
W pojazdach na podwoziu Scania linii XT oferujemy w zależności od wersji dwie wielkości zbiorników na wodę: 5000 (P370) lub 7000 litrów (P450). Zbiorniki wykonane są z materiałów kompozytowych. W pojeździe ze zbiornikiem 7000 l – opcjonalnie ze stali nierdzewnej. Każdy z nich ma właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony. Zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 500 lub 700 litrów. Są one nisko umieszczone w zabudowie, na ramie pośredniej w celu uzyskania większej stateczności i bezpieczeństwa pojazdu.
W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim autopompę Godiva Prima. Godiva Ltd jest największym producentem pomp pożarniczych na świecie. O jakości produkowanych przez nią autopomp świadczy fakt, że znalazły one zastosowanie w ponad 17 tys. pojazdów. To obecnie jedna z najlepszych autopomp dostępnych na rynku. W pojeździe (GCBA 5/32) zastosowano autopompę Godiva P2A 3010 o wydajności 3761 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 514 l /min przy ciśnieniu 40 barów. Natomiast w pojeździe z większym zbiornikiem na wodę (GCBA 7/40) znajdziemy zaś autopompę Godiva P2A 4010, ma ona maksymalną wydajność 5271 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 390 przy ciśnieniu 40 barów.
Układ wodno-pianowy wykonany, ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy, jest odporny na korozję. Jego konstrukcja umożliwia całkowite odwodnienie układu przy użyciu zaworów. Wykonany z mosiądzu, dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.
Każdy z pojazdów wyposażony jest w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS. W przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący, odporny na uszkodzenia, czytelny i prosty w obsłudze. Pozwala na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy za pomocą dziesięciu umieszczonych na nim przycisków. Wyświetlane są na nim informacje o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek i podestów czy wysunięciu masztu oświetleniowego. Umożliwia on również sterowaniem oświetlenia pola pracy zamontowanym w nadwoziu.
INNE ELEMENTY
W tylnej skrytce po prawej stronie znajduje się zwijadło z napędem elektrycznym z wysokociśnieniową linią szybkiego natarcia. Wyposażone jest ono gumowy wąż wysokociśnieniowy o długości 60 m, zakończony prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym lub rozproszonym.
Nasze ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze wyposażone są w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5 m, renomowanej firmy FIRECO z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36.000 lm.
Każdy produkowany przez nas samochód pożarniczy z uwagi na swoje przeznaczenie musi być doskonale widoczny podczas jazdy alarmowej. Zapewnia to bezpieczeństwo jego załodze i innym użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego też w standardzie nasze samochody mają belkę sygnalizacyjną, dziesięć niebieskich punktów świetlnych LED oraz sygnały pneumatyczne.
Wszystkie oferowane przez nas pojazdy posiadają ważne w momencie ogłaszania przetargu świadectwa dopuszczenia CNBOP.
Samochody pożarnicze tworzymy z pasji, z myślą o Was i dla Was. Naszą główną misją jest zadowolenie wszystkich użytkowników. Jesteśmy otwarci na Wasze sugestie, oczekiwania i propozycje. Doradcy naszego działu handlowego są do Waszej dyspozycji. Zapewniamy pełen serwis gwarancyjny i pogwarancyjny każdego z pojazdów. Wszystkich przyszłych użytkowników naszych pojazdów zapraszamy do odwiedzenia SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. i zapoznania się z ich produkcją.