Samochód ratowniczo-gaśniczy dla szwedzkiego portu lotniczego w Örebro
Na potrzeby lotniska w szwedzkim mieście Örebro dostarczyliśmy nowoczesny ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy.
Zabudowa wykonana na modelu Scania P500B6X6HZ XT to doskonały przykład polskiej myśli technicznej, spełniający najwyższe standardy określone w przepisach ICAO dla lotnisk kategorii 5. To kolejny nasz sukces, bowiem od lat z powodzeniem dostarczamy zaawansowane technologicznie pojazdy ratownicze na rynek międzynarodowy. Specjalizujemy się w tworzeniu pojazdów dostosowanych do wymagań stawianych Lotniskowym Służbom Ratowniczo-Gaśniczym w portach lotniczych na całym świecie. Samochód zaprojektowaliśmy z myślą o szybkości podejmowanych działań, bezpieczeństwie oraz wygodzie załogi.
Pojazd wyposażono w wysokoprężny silnik o mocy 368 kW (500 KM), spełniający rygorystyczną normę emisji spalin EURO 6e, przyczyniając się do ochrony środowiska.
Samochód charakteryzuje się doskonałą stabilnością dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości oraz zastosowaniu pojedynczego ogumienia na wszystkich osiach, które sprawdza się w trudnych warunkach terenowych. Napęd na wszystkie osie przenoszony jest poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynię przekładniową (6+1).
Jednomodułowa fabryczna kabina brygadowa typu CP28L została zaprojektowana z myślą o maksymalnym komforcie pięcioosobowej załogi. Jest doskonale izolowana termicznie i akustycznie. Wejście do kabiny możliwe jest po trzech stopniach posiadających oświetlenie. Dla kierowcy oraz dowódcy przewidziano ergonomiczne fotele. Pomiędzy fotelami umieszczono dwa niezależne joysticki do sterowania działkami wodno-pianowymi (zderzakowym oraz głównym). W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla trzech strażaków. Pomiędzy przednimi fotelami, a fotelami ratowników zabudowano szafkę na drobny sprzęt. W celu zwiększenia bezpieczeństwa załogantów tylne drzwi kabiny zostały fabrycznie wyposażone w niewielkie lusterka ułatwiające bezpieczne wysiadanie z pojazdu.
Dodatkowo, antypoślizgowe powierzchnie oraz łatwy dostęp do dachu i pozostałych urządzeń gwarantuje pełne bezpieczeństwo w każdej sytuacji.
W celu zapewnienia osłony kabiny, z przodu zamontowano ochronną konstrukcję tzw. kangura, a przednia część kabiny oraz szyba chroniona jest poprzez system trzech zraszaczy.
Również z przodu samochodu umieszczone zostało sterowane elektrycznie, zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności w przedziale pomiędzy 600 a 1500 l/min przy ciśnieniu 7 barów. Z kolei w przedniej części dachu kabiny zamontowano sterowane elektrycznie główne działko wodno-pianowe z deflektorem. Pozwala ono na podawanie od 3000 do 6000 litrów wody lub piany na odległość 70 metrów.
W zabudowie przewidziano sześć skrytek przeznaczonych na sprzęt – trzy po lewej stronie, dwie po prawej oraz jedną z tyłu. W trzymodułowej konstrukcji zastosowano liczne innowacyjne rozwiązania. Szkielet pierwszego i ostatniego z modułów wykonane zostały ze spawanych profili aluminiowych.
Izolowany termicznie zbiornik na wodę o pojemności 10 500 litrów zamontowany został w środkowej części zabudowy. Wykonany jest z kompozytu GRP. Z kolei stanowiący integralną część zbiornika na wodę zbiornik środka pianotwórczego ma pojemność 700 litrów.
Z uwagi na specyfikę lotniskowej Scanii w przednim module umieszczono agregat proszkowy. W jego stalowym wysokociśnieniowym zbiorniku przechowywanych jest
250 kg kompatybilnego z pianą gaśniczą proszku gaśniczego ABC. Do jego wyrzutu służy azot przechowywany w jednej butli o pojemności 40 litrów. Podawanie proszku możliwe jest poprzez wąż o średnicy 25 mm i długości 30 metrów, który zakończony jest proszkową prądownicą pistoletową o wydajności 2,25 kg/s. Wąż nawinięty jest na zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym.
Tam również znajduje się zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym. Wyposażone zostało w 50-metrowy odcinek węża zakończonego prądownicą o wydajności 240 l/min.
W module pompowo-sprzętowym umieszczona została jednostopniowa autopompa pożarnicza klasy premium Godiva P1A 6010. Osiąga ona maksymalną wydajność 6000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Jej sterowanie odbywa się zgodnie z życzeniem zamawiającego z jednego z dwóch paneli sterowania umieszczonych po lewej i prawej stronie w ostatnich skrytkach zabudowy. W układ wodno-pianowy został wbudowany automatyczny dozownik środka pianotwórczego. Ma on możliwość regulacji, co pozwala na precyzyjne dozowanie środka w zakresie stężeń 1%, 3 i 6 %.
Na użytkowym dachu, wykonanym jako podest roboczy, znajduje się pneumatyczny maszt oświetleniowy o wysokości 5 metrów z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Lotnisko w szwedzkim Örebro, jedno z najważniejszych w regionie, zyskało pojazd, który w pełni odpowiada na potrzeby nowoczesnego portu lotniczego. Dostarczenie samochodu przez naszą firmę to kolejny dowód na to, że polska myśl techniczna oraz zastosowane rozwiązania znajdują uznanie wśród zagranicznych klientów.





