keyboard_arrow_up

Rok 1992

W 1992 roku w lasach koło Kuźni Raciborskiej wybuchł największy pożar w powojennej historii Polski. W trakcie pożaru zginęło dwóch strażaków. Blisko 2 tysiące uczestników działań odniosło obrażenia, 50 poddano hospitalizacji. Zniszczeniu uległo 15 pojazdów i wiele sztuk różnego sprzętu pożarniczego. Spaleniu uległo blisko 10 tysięcy hektarów lasu. Dotychczasowym dostawca pojazdów pożarniczych dla straży były zakłady państwowe a całość odbywała się w typowy dla gospodarki centralnie sterowanej modelem. Nieliczne pojazdy specjalizowane pochodziły z krajów zachodnich a sektor prywatny dostaw dla jednostek ochrony przeciwpożarowej nie istniał. Wydarzenie jakim był pożaru był nie tylko impulsem do modernizacji sprzętu pożarniczego ale również do założenia przedsiębiorstwa prywatnego osoby fizycznej pod nazwą „Budowa Pojazdów Specjalnych Zbigniew Szczęśniak”.

Nadrzędnym celem założonego przedsiębiorstwa stało się produkowanie niezawodnych i wielozadaniowych produktów pożarniczych zapewniających bezpieczeństwo ratownikom oraz sprawne prowadzenie akcji ratowniczych. Firma starała się tym samym wypełnić lukę w branży pożarniczej jednak działalność swoją rozpoczęła od zdobywania doświadczenia. W początkach swojej działalności wykonywała remonty pożarniczych pojazdów gaśniczych różnych producentów, co pozwoliło jej dogłębnie poznać ich konstrukcję i zdobyć niezbędne doświadczenie. Z czasem remonty pojazdów przybierały coraz bardziej kompleksowy charakter i coraz większa cześć pojazdu była wykonywana przez niezbyt wtedy liczną załogę firmy.

Szczęśniak Pojazdy specjalne