Reszelskie siostrzyczki
Ochotnicza Straż Pożarna w Reszlu w woj. warmińsko-mazurskim odebrała fabrycznie nowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Jednostka jest włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, jednocześnie należy do Ratowniczej Kompanii Odwodowej Komendanta Wojewódzkiego PSP w Olsztynie. Stawia to przed nią szczególne wymagania co do stanu gotowości bojowej. Te uwarunkowania sprawiają, że duże znaczenie ma stan wyposażenia, ilość i sprawność posiadanego sprzętu, stany osobowe i wyszkolenie funkcyjnych.
Nowy nabytek druhów z Reszla został zabudowany na podwoziu Scania P370B4X4HZ XT z napędem na obie osie. To druga Scania, którą na przestrzeni roku dostarczyliśmy dla tej jednostki. W kwietniu 2024 roku strażacy ochotnicy z Reszla otrzymali ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, również na podwoziu Scania P370B4X4HZ XT.
Nowy „średniak” napędzany jest wysokoprężnym silnikiem o mocy 227 kW (370 KM). Daje on gwarancję pełnej dynamiki podczas jazdy. Nowy nabytek druhów z Reszla ma jednomodułową, czterodrzwiową kabinę brygadową. Z przodu pojazdu, na zderzaku zamontowano wyciągarkę z napędem elektrycznym. Wyposażona jest ona w 28-metrową linę. Siła uciągu wyciągarki wynosi 5897 kg. Podwozie pojazdu chronione jest przez system czterech zraszaczy.
Nadwozie pożarnicze to samonośna konstrukcja aluminiowa. Jego poszycie wewnętrzne wykonane zostało z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Zabudowa pożarnicza ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Wszystkie skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi.
Do transportu środków gaśniczych służy zintegrowany i wykonany z polipropylenu zbiornik na wodę, który ma pojemność 2500+2000 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 450 litrów.
W tylnej części, w przedziale pompowo-sprzętowym zabudowano dwustopniową autopompę pożarniczą klasy premium Godiva P2A 2010. Umożliwia ona podawanie środków gaśniczych i osiąga wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Wszystkie elementy układu wodno-pianowego zostały wykonane ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy.
W pojeździe zamontowano także ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności w przedziale 800-3200 l/min, zwijadło szybkiego natarcia z bębnem na wąż wysokociśnieniowy o długości 60 metrów zakończony prądownicą pistoletową o wydajności 200 l/min oraz wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z umieszczonymi na nim reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Nowa Scania zastąpiła w jednostce samochód ratowniczo-gaśniczy marki MAN, który został przekazany druhom OSP Pilec z gminy Reszel.




