Podkarpaccy strażacy ochotnicy mają nową trójkę
Niedawno flota samochodowa Ochotniczej Straży Pożarnej w Wadowicach Górnych w woj. podkarpackim została wzmocniona o zakupiony średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Zakup był możliwy dzięki wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej. Samochód został zabudowany i dostarczony przez naszą firmę na sprawdzonym i cenionym przez strażaków w wielu krajach, w tym w Polsce, podwoziu Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E. Nowy pojazd wyposażony został w mocny i ekonomiczny silnik o maksymalnej mocy 210 kW (286 KM). Wyróżnia go niskie zużycie paliwa oraz spełnianie norm emisji spalin Euro 6e. Sprawia to, że Renault Trucks jest przyjazny dla środowiska naturalnego. Podwozie pojazdu zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej wyposażone zostało w zaawansowany system General Safety Regulations (GSR). W jego skład wchodzą, m.in. automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), utrzymanie pasa ruchu (LKA), monitorowanie stanu kierowcy (DSM), inteligentny ogranicznik prędkości (ISA), a także rozpoznawanie znaków drogowych.
Początki działalności tej zasłużonej dla Podkarpacia jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej sięgają początku XX wieku, kiedy to w 1902 roku oficjalnie ją założono.
Nowy wóz zastąpi dotychczas eksploatowany średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Steyr 790 wyprodukowany w 1974 roku.
Sześcioosobowy zastęp stanowiący obsadę pojazdu ma do swojej dyspozycji w pełni bezpieczną i ergonomiczną jednomodułową kabinę brygadową. Z przodu zamontowano niezbędną podczas prowadzenia wielu akcji ratowniczych wyciągarkę z napędem elektrycznym o sile uciągu 9979 kg i liną o długości 28 metrów.
W wykonanym w całości z aluminium nadwoziu pożarniczym zabudowano siedem skrytek sprzętowych. Ich zamkniecie stanowią żaluzje aluminiowe wyposażone w mechanizmy ryglujące. Wewnątrz przewożony jest (umieszczony na półkach) sprzęt pożarniczy i ratowniczy, armatura wodno-pianowa oraz odcinki węży tłocznych.
W środkowej części zabudowy znajduje się wykonany z polipropylenu (PP-C) zbiornik na środki gaśnicze. Pozwala on na przewiezienie 3000 litrów wody oraz 300 litrów środka pianotwórczego.
Do ich podawania służy umieszczona z tyłu, w przedziale pompowo-sprzętowym dwustopniowa autopompa pożarnicza klasy premium Godiva P2A 2010. Jej wydajność 2816 l/min przy niskim ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 429 l/min przy wysokim ciśnieniu 40 barów.
Podawanie środków gaśniczych możliwe jest poprzez dwie nasady tłoczne 75 mm, umieszczoną w ostatniej skrytce po prawej stronie linię szybkiego natarcia z wężem o długości 60 metrów zakończonej prądownicą o wydajności 200 l/min lub ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności 800-2400 l/min.
Dach nadwozia pożarniczego wykonany jest w formie podestu roboczego. Zamontowana na nim została aluminiowa skrzynia przystosowana do przewozu sprzętu ratowniczego, a także przewożona aluminiowa drabin pożarnicza oraz odcinki węży ssawnych. Wejście na dach zapewnia drabinka aluminiowa znajdująca się na tylnej ścianie zabudowy po prawej stronie.

