keyboard_arrow_up
Static

„Piątka” z Podlasia

Druhowie z założonej w 1926 roku jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Wyszonkach Kościelnych w woj. podlaskim wraz z przedstawicielami władz samorządu lokalnego, sympatykami jednostki oraz jej przyjaciółmi hucznie powitali swój upragniony ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Był szampan, duma, radość i łzy radości z faktu otrzymania przez miejscowych strażaków ochotników tak wyjątkowego i wymarzonego nowego wozu.

Pojazd został zabudowany na 2-osiowym podwoziu Scania P370B4X4HZ XT z napędem 4×4. Wyróżnia i cechuje je dynamiczna 13-litrowa jednostka napędowa osiągająca maksymalną moc 272 kW (370 KM).

Dla sześcioosobowej obsady wozu przewidziano obszerną, czterodrzwiową kabinę brygadową. Podwozie chronione jest za pomocą czterech zraszaczy, natomiast z przodu przed kabiną znajduje się wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg i lina o długości 28 metrów.

Pożarnicza „piątka” ma zabudowę wykonaną całkowicie z aluminium, w którym umieszczono siedem skrytek w układzie (3+3+1). Zastosowanie takiego rozwiązania wpływa na możliwość ergonomicznego rozmieszczenia przewożonego sprzętu i posiadanego wyposażenia. Taka zabudowa pożarnicza pojazdu to idealny kompromis pomiędzy ilością przewożonego sprzętu, a objętością dostępnych środków gaśniczych.

Do przewozu środków gaśniczych służą kompozytowe zbiorniki: na wodę o pojemności 5000 litrów oraz na środek pianotwórczy. Ten drugi jest integralną częścią zbiornika na wodę i ma pojemność 500 litrów.

Dach zabudowy wykonany w formie podestu roboczego jest pokryty blachą ryflowaną. Jego konstrukcja przystosowana jest do przebywania na nim dwóch strażaków. Umieszczono na nim ręcznie sterowane działko wodno-pianowe, aluminiową skrzynię przystosowaną do przewożenia sprzętu, a także drabinę pożarniczą oraz odcinki węży ssawnych.

W tylnej części zabudowy umieszczono dwuzakresową autopompę pożarniczą, osiągającą wydajność 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Wszystkie elementy układu wodno-pianowego zostały wykonane ze stali nierdzewnej oraz zbrojonej gumy. Konstrukcja układu umożliwia jego całkowite odwodnienie przy użyciu dwóch zaworów.

Szczęśniak Pojazdy specjalne