keyboard_arrow_up
Static

„Piątka” dla ochotników z Kuklówki Zarzecznej

Ochotnicza Straż Pożarna w Kuklówce Zarzecznej została założona w 1928 roku. Początkowo działalność straży polegała głównie na gaszeniu pożarów oraz podobnie jak w przypadku innych jednostek, organizowaniu loterii i zabaw tanecznych. Już w 1936 roku jednostka otrzymała na własny użytek murowaną remizę. Strażacy nie dysponowali w tamtych latach samochodem gaśniczym. W pierwszych latach działalności na wyposażeniu jednostki znajdował się beczkowóz żelazny na dwóch kołach, jedna drabina, dwa wiadra, dwie tłumice, dwie prądownice oraz 60 odcinków węży tłocznych. Z kolei w skład uzbrojenia osobistego wchodziło 17 hełmów i pasów bojowych oraz pięć toporków. W drugiej połowie lat 30. strażacy ochotnicy otrzymali pompę ręczną. Na początku XXI wieku na wyposażeniu jednostki znajdowały się dwa średnie samochody ratowniczo-gaśnicze na podwoziach Star 244L i Renault Manager 280. W lipcu 2011 roku OSP w Kuklówce Zarzecznej została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. 

Najnowszą kartą w historii tej zasłużonej i prężnie działającej jednostki jest otrzymanie fabrycznie nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Jego zabudowę wykonała nasza firma na 2-osiowym podwoziu Scania P450B4X4HZ linii XT. Nowy wóz wjechał na plac niedawno wybudowanej nowoczesnej remizy w kawalkadzie innych pojazdów pożarniczych z zaprzyjaźnionych jednostek OSP, w blasku odpalonych, rozświetlających niebo rac.  

Sześcioosobowa obsada nowego wozu ma zagwarantowaną ergonomiczną, bezpieczną kabinę brygadową w układzie siedzeń (1+1+4). Z przodu umieszczona została przydatna podczas prowadzonych wielu akcji ratowniczych wyciągarka linowa z napędem elektrycznym o sile uciągu 9979 kg.

Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna. Wykonana została ze spawanych profili aluminiowych. Z kolei poszycie wewnętrzne nadwozia to anodowana blacha aluminiowa, a zewnętrzne to lakierowana blacha aluminiowa. W zabudowie przewidziano siedem skrytek – po trzy z każdego boku oraz jedną z tyłu. Ich zamknięcia stanowią żaluzje aluminiowe.

W przeznaczonych do przewozu środków gaśniczych polipropylenowych zbiornikach (PP-C) mieści się 5000 litrów wody oraz 500 litrów środka pianotwórczego. Podawanie ich odbywa się za pomocą zabudowanej z tyłu wraz z panelem sterowania dwustopniowej autopompy Godiva P2A 3010. Jej wydajność to 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 390 l/min przy ciśnieniu 40 barów.

Na użytkowym dachu znajdziemy zamontowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 800 do 3200 l/min oraz aluminiową skrzynię przeznaczoną na sprzęt. Przewożona jest na nim również drabina pożarnicza oraz odcinki węży ssawnych.

Szczęśniak Pojazdy specjalne