keyboard_arrow_up
Static

OSP KSRG Boćki z nowym wozem

Park samochodowy jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Boćkach w woj. podlaskim został ostatnio wzbogacony o fabrycznie nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Wykonany przez naszą firmę pojazd został zgodnie z wyborem użytkownika zabudowany na podwoziu Scania P450B4X4HZ XT.

Pionierskie lata działalności tej zasłużonej jednostki sięgają początku poprzedniego stulecia, kiedy to w 1909 roku założono Boćkowską Straż Pożarną. Zamożność miasta (obecnie wieś), częste najazdy rabunkowe i wielkie pożary skłoniły wówczas jej mieszkańców do zorganizowania samoobrony w razie nieszczęścia i kataklizmu oraz powołania organizacji, która udzielałaby pomocy. W 1924 roku wybudowano pierwszą murowano-drewnianą remizę. Początkowo jednostka dysponowała m.in. wozem rekwizytowym, dwoma sikawkami ręcznymi, czterema beczkowozami drewnianymi i trzema żelaznymi, 12 bosakami, dwoma drabinami Szczerbowskiego, wężami tłocznymi o długości 900 metrów oraz 42-metrami węży ssawnych. W 1948 roku na wyposażenie strażaków ochotników w Boćkach trafia samochód pożarniczy na 3-tonowym podwoziu Ford oraz motopompa typu „Standard”. W kolejnych latach flota jednostki zostaje wsparta kolejnymi samochodami pożarniczymi na podwoziach: Star 25, Żuk, Jelcz i Ford Transit.

Na kartach najnowszej pożarniczej historii odnotowane zostało uroczyste powitanie przez strażaków ochotników, mieszkańców oraz partnerów jednostki wymarzonego i nowoczesnego pojazdu pożarniczego. Druhowie są pewni, że ich nowy wóz ratowniczo-gaśniczy stanie się nieocenionym wsparciem w ich codziennej służbie.

Podwozie pożarniczej Scanii napędzane jest w solidnym, dynamicznym silnikiem wysokoprężnym osiągającym moc 331 kW (450 KM). Zapewnia on wysoką dyspozycyjność i ekonomikę paliwową, a także doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach.

Scania wyposażona została w przestronną, w pełni bezpieczną i ergonomiczną kabinę załogową. Umożliwia ona przewóz i zapewnia komfort sześcioosobowej obsadzie samochodu w układzie miejsc (1+1+4).

Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Poszycie wewnętrzne nadwozia przygotowano z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy, w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku.

Płaski, z wbudowanym oświetleniem dach nadwozia został wykonany w formie podestu roboczego. W tylnej części umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe. Ma ono regulowaną wydajnością od 800 do 3200 l/min i zasięg rzutu 60 metrów.

W środowej części nadwozia znajduje się kompozytowy zbiornik przystosowany do transportu 7000 litrów wody. Z kolei zbiornik środka pianotwórczego, stanowiący integralną część zbiornika na wodę, ma pojemność 700 litrów. Każdy ze zbiorników posiada właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony. Są one nisko umieszczone w zabudowie, na ramie pośredniej w celu uzyskania większej stateczności i bezpieczeństwa pojazdu.

W tylnej części zabudowy pożarniczej znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim autopompę Godiva P2A 4010. Ma ona maksymalną wydajność 5271 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 390 l/min przy ciśnieniu 40 barów. To obecnie jedna z najlepszych autopomp dostępnych na rynku.

W tym samym przedziale umieszczony został siedmiocalowy, czytelny panel kontrolno-sterujący. Jest on odporny na uszkodzenia i prosty w obsłudze. Pozwala na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy za pomocą dziesięciu umieszczonych na nim przycisków. Wyświetlane są tam informacje o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek i podestów czy wysunięciu masztu oświetleniowego.

Szczęśniak Pojazdy specjalne