keyboard_arrow_up
Static

Ochotnicy z Przysuchy mają nową „siódemkę”

Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Przysusze powstała w 1917 roku. Zaraz po założeniu przystąpiono do budowy remizy strażackiej wraz z czytelnią i salą widowiskową. Początkowo, poza umundurowaniem oraz uzbrojeniem osobistym druhowie dysponowali wozem konnym, dwiema sikawki, wężami, wiadrami, drabinami oraz innym drobnym sprzętem. W latach 20. XX w. jednostka osiągnęła wysoki poziom wyszkolenia bojowego, a druhowie odnosili liczne sukcesy podczas zawodów powiatowych i wojewódzkich.

Wraz z wybuchem II wojny światowej działalność OSP została zawieszona na pół roku. Z kolei w 1994 roku OSP Przysucha została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, a od 2015 roku działa tam sekcja ratownictwa wodnego. Obecnie na wyposażeniu ochotników znajdują się trzy samochody ratowniczo-gaśnicze, lekki samochód kwatermistrzowski oraz hybrydowa łódź ratownicza.

Najnowszym nabytkiem strażaków ochotników z Przysuchy jest ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie Scania P450B4X4HZ XT. Jest ono chronione przez system czterech zraszaczy. Napęd zapewnia dynamiczna jednostka napędowa o mocy 331 kW (450 KM). Dla sześcioosobowego zastępu przewidziano czterodrzwiową kabinę brygadową.

Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Jego poszycie zewnętrzne wykonano z lakierowanej blachy aluminiowej, natomiast wewnętrzne z blachy anodowanej. Blachy poszycia połączone zostały ze szkieletem z wykorzystaniem technologii klejenia i nitowania. W zabudowie umieszczono pięć skrytek sprzętowych – po dwie z każdego boku pojazdu oraz jedną z tyłu. Ich zamknięcie stanowią wodo- i pyłoszczelne żaluzje.

„Siódemka” wyposażona została w zbiorniki na wodę o pojemności 7000 litrów oraz 700 litrów na środek pianotwórczy. Z tyłu w przedziale pompowo-sprzętowym umieszczona została dwustopniowa autopompa pożarnicza. Osiąga ona wydajność 5271 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 390 l/min przy ciśnieniu 40 barów. W układ wodno-pianowy wbudowany został dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężenia 3% lub 6%. W pojeździe zamontowano również zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym i wężem o długości 60 metrów.

Na dachu wykonanym w formie podestu roboczego umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 1600 do 3200 l/min. Poza tym na wyposażeniu samochodu znajduje się wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,4 m z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.

Szczęśniak Pojazdy specjalne