Ochotnicy z Buczkowic mają nowy wóz
Druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Buczkowicach w woj. śląskim hucznie powitali swój nowy samochód pożarniczy. Nowy nabytek to wielka radość i satysfakcja oraz wyróżnienie dla wszystkich strażaków-ochotników niosących pomoc potrzebującym.
Wprowadzenie nowego auta na plac jednostki odbyło się w imponującym stylu. Czerwona Scania wjechała w kolumnie wozów strażackich przybyłych z zaprzyjaźnionych jednostek przy włączonych sygnałach świetlnych i dźwiękowych.
Nowy wóz zwiększy możliwości operacyjne jednostki i przyczyni się do jeszcze skuteczniejszego niesienia pomocy na terenie gminy i całego powiatu bielskiego. Pojazd jest kolejnym samochodem pożarniczym wyprodukowanym w naszej firmie, a który w ostatnich latach znalazł się na wyposażeniu jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w pow. bielskim.

Specjalistyczna zabudowa nowej „piątki” została posadowiona na sprawdzonym w najcięższych warunkach terenowych podwoziu Scania P370B4X4HZ XT. Jego napęd gwarantuje sześciocylindrowa jednostka napędowa o mocy 272 kW (370 KM) współpracujący z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów.
Załoga dysponuje obszerną ergonomiczną i w pełni bezpieczną kabiną brygadową w układzie miejsc (1+1+4). Z przodu zamontowana została wyciągarka elektryczna z obudową wykonaną z kompozytu. Jej uciąg to 9979 kg.
W samochodzie zastosowano innowacyjną zabudowę pożarniczą EVO. To solidna konstrukcja, przemyślany układ przestrzeni ładunkowej, trwałość materiałów, niezawodność działania oraz intuicyjna obsługa.
Linia EVO wprowadza szereg istotnych zmian stylistycznych, w tym: smuklejsze, bardziej dynamiczne linie nadwozia, nowy projekt lamp i elementów oświetleniowych, zintegrowane osłony oraz nowoczesne drabinki boczne oraz nowe warianty wyposażenia i konfiguracji modułów, dostępne w formie kompletnych pakietów.
EVO to kwintesencja dojrzałości inżynierskiej. To połączenie sprawdzonych technologii z nowym jakościowo designem. Nowa zabudowa to w dalszym ciągu niezawodne narzędzie pracy strażaka, ale teraz w formie, która odpowiada wymaganiom XXI wieku. Nowoczesne, profesjonalne i reprezentacyjne.
Zastosowanie takiej konstrukcji nadwozia zwiększa mobilność pojazdu, m.in. poprzez zmniejszenie jego wagi, którą uzyskano dzięki zastosowaniu aluminium do budowy. Nadwozie zostało zamocowane do stalowej ramy pomocniczej. Posiada ono siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu i jedną z tyłu. Boczne skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi, natomiast tylna aluminiową klapą podnoszoną do góry.
Od dołu przednie i tylne boczne skrytki zamykane są odchylanymi podestami. Umożliwia to łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do umieszczonego sprzętu na górnych półkach. Natomiast dostęp do środkowych skrytek zapewniają odchylane nadkola, które po rozłożeniu pełnią rolę podestów. We wszystkich skrytkach zamontowano czujniki otwarcia, sterujące oświetleniem wewnętrznym (lampy LED). Otwarcie którejkolwiek z nich jest ponad to sygnalizowane na panelu w kabinie kierowcy. Na tylnej ścianie zamontowano wskaźniki LED informujące kierowcę o poziomie środków gaśniczych w zbiornikach.
Do przewozu środków gaśniczych: 5000 litrów wody oraz 500 litrów środka pianotwórczego przewidziano znajdujący się w środkowej części nadwozia zbiornik wykonany z polipropylenu (PP-C.)
Do ich podawania służy dwustopniowa autopompa klasy Premium Godiwa P2A 3010. Jej wydajność to: 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów.
Na dachu nadwozia pożarniczego znajduje się ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 800 do 3200 l/min, aluminiowa skrzynia, mocowania na drabinę pożarniczą oraz węże ssawne.
Oświetlenie pole pracy wykonano w formie listwy LED. Do oświetlenia terenu podczas działań prowadzonych w nocy wykorzystywany jest wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.