Ochotnicy z Brwinowa mają nową Scanię
„Piątka” za „piątkę”, tak można określić wprowadzenie do służby nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego w Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Brwinowie w woj. mazowieckim. Historia tej zasłużonej i bogatej w strażackie tradycje jednostki sięga 1910 roku.
Nowy wóz został zabudowany na 2-osiowym podwoziu Scania P370B4X4HZ XT. Nadwozie i wyposażenie pojazdu wykonała bielska firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Podwozie nowej „piątki” napędzane jest silnikiem o maksymalnej mocy 272 kW (370 KM). Jego ochronę zapewniają cztery zraszacze.
Dla załogi przewidziano w pełni bezpieczną, obszerną, ergonomiczną i klimatyzowaną kabinę brygadową. Umożliwia ona przewóz sześcioosobowego zastępu. Umieszczony jest w niej czytelny czterocalowy panel kontrolny, informujący kierowcę m.in. o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek lub podestów czy wysuniętym maszcie oświetleniowym. W celu podniesienia bezpieczeństwa, kierowca ma do dyspozycji kamerę cofania, której obraz wyświetlany jest na siedmiocalowym ekranie. Ponadto pomiędzy fotelem kierowcy a dowódcy znajduje się stolik na ładowarki oraz radiotelefony. Z przodu pojazdu, na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów.
Środki gaśnicze przewożone są w kompozytowych zbiornikach o pojemności: 5000 litrów na wodę i 500 litrów na środek pianotwórczy. Do ich podawania przeznaczona jest dwustopniowa autopompa pożarnicza, która osiąga wydajność 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Jest ona umieszczona w tylnej części zabudowy.
Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy oraz jej powtarzalność. Poszycie wewnętrzne wykonane zostało z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku.
Do niedawna strażacy ochotnicy z Brwinowa dysponowali kilkunastoletnim ciężkim samochodem ratowniczo-gaśniczym, również na podwoziu Scania ze zbiornikiem na wodę o pojemności 5000 litrów. Samochód ten został przekazany do Ochotniczej Straży Pożarnej Moszna, gdzie z kolei zastąpił wysłużonego „średniaka” na podwoziu Renault. Dzięki temu druhowie OSP Moszna zyskali nowoczesny sprzęt, a wóz dalej będzie mógł służyć mieszkańcom gminy Brwinów.