keyboard_arrow_up
Static

Nowy wóz w taborze ochotników z Czarnej

Początek działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Czarnej w woj. podkarpackim datuje się na 1927 rok. Początkowo strażacy dysponowali przedwojenną ręczną sikawką i beczkowozem. Do tego wyposażenia dokupiono drugą sikawkę, węże i umundurowanie oraz uzbrojenie osobiste dla 32 strażaków. W okresie żniwno-jesiennym druhowie pełnili we wsi nocne warty, uświadamiali społeczeństwo o grożącym niebezpieczeństwie w przypadku powstania pożarów i potrzebie im zapobiegania, a także gasili powstałe pożary. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych poprzedniego stulecia OSP w Czarnej była nadal zaliczana do kategorii KS (konne środki transportu i sikawka ręczna).

Najnowszym rozdziałem Jednostki Operacyjno-Technicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w Czarnej jest otrzymanie na wyposażenie nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Scania P370B4X4HZ XT, które wyposażone zostało w blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę międzymostową. Jest ono chronione poprzez system czterech zraszaczy.

Jednomodułowa kabina brygadowa przystosowana jest do przewozu sześcioosobowej obsady. W tylnej części kabiny znajdują się siedzenia dla czterech załogantów. Pomiędzy przednimi fotelami, a siedziskami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt.

Szkielet zabudowy pożarniczej to konstrukcja samonośna. Wykonano ją ze skręcanych profili aluminiowych. Zabudowane w niej zostało siedem skrytek sprzętowych. Pod każdą z bocznych skrytek znajdują się odchylane do dołu podesty robocze. Dodatkowo jako podesty robocze wykorzystane zostały również nadkola zabudowy. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, każdy z podestów ma dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi).

W centralnej części zabudowy znajduje się wykonany z polipropyleny zbiornik na wodę o pojemności 5000 litrów oraz na środek pianotwórczy o pojemność 500 litrów.

Do podawania środków gaśniczych służy znajdująca się z tyłu pojazdu wraz z panelem sterowania dwustopniowa autopompa Godiva P2A 3010. Jej wydajność to 3619 l/min przy 8 barach lub 441 l/min przy 40 barach.

Na wyposażeniu zabudowy pożarniczej znajduje się m.in. linia szybkiego natarcia z wężem o długości 60 metrów i prądownicą o wydajności 200 l/min, ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności 1600-3200 l/min, pneumatyczny maszt oświetleniowy o wysokości 5,4 metrów z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm, jak również wyciągarka elektryczna o sile uciągu 9979 km i linie o długości 28 metrów.

Nowy wóz zastąpi użytkowany do tej pory ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Volvo FL 10 z 1993 roku z zabudową szwedzkiej firmy Tollarp Kaross.

Szczęśniak Pojazdy specjalne