keyboard_arrow_up
Static

Nowy wóz bojowy OSP Łopiennik Dolny

Ochotnicza Straż Pożarna w Łopienniku Dolnym w woj. lubelskim powstała w 1918 roku. Początkowo w swoich szeregach skupiała 17 strażaków, którzy dysponowali dwoma drewnianymi beczkami o pojemności 500 litrów oraz wiadrami. Podczas akcji gaśniczej beczki wypełnione wodą były transportowane na wozach konnych. W 1920 roku na potrzeby jednostki zakupiono pompę ręczną i dwa odcinki węży, każdy o długości 30 metrów. W kolejnym roku strażacy ochotnicy otrzymali do swojej dyspozycji dwie ciężkie drabiny, bosaki, tłumice, sześć mosiężnych hełmów, czapki rogatywki oraz mundury.

Pod koniec lat 50. poprzedniego stulecia zakupiona zostaje motopompa pożarnicza ,,Leopolia” M 800, a także wóz rekwizytowy. W 1978 roku do jednostki trafia samochód skrzyniowy Lublin, a następnie samochód wodno-pianowy Star 25 (1983) oraz średni samochód wodno-pianowy Jelcz 005 na podwoziu Star 244L wraz z przyczepą (2001).

Kolejnym znaczącym krokiem w kierunku modernizacji i wzmocnienia floty jednostki jest wprowadzenie nowego wozu bojowego. Został on uroczyście powitany przez strażaków ochotników i mieszkańców miejscowości.

Jest nim fabrycznie nowy, średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Pod jego zabudowę wybrano podwozie Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6. To jedno z najlepszych, sprawdzonych w trudnych warunkach podwozi w tej klasie pojazdów w Europie. Napęd pojazdu zapewnia silnik o mocy 210 kW (286 KM). Niskie zużycie paliwa oraz spełnianie norm emisji spalin Euro 6esprawiają, że Renault Trucks D16 jest przyjazny dla środowiska.

Załoga ma do swojej dyspozycji obszerną, czterodrzwiową kabinę brygadową. W tylnej jej części znajdują się siedziska dla czterech strażaków. Każde z nich zostało wyposażone w pasy bezpieczeństwa, zagłówek oraz miejsce z mocowaniem na jednobutlowe aparaty powietrzne.

Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana z systemowych, skręcanych profili aluminiowych. Takie rozwiązanie posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy, w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Umieszczono w nim siedem zamykanych żaluzjami aluminiowymi skrytek sprzętowych. Przewożony jest w nich m.in. zestaw hydraulicznych narzędzi ratowniczych, agregat prądotwórczy, sprzęt pożarniczy i ratowniczy, armatura wodno-pianowa, a także odcinki węży tłocznych.

W środkowej części nadwozia znajduje się wykonany z polipropylenu (PP-C) zbiornik umożliwiający przewóz 3000 litrów wody oraz 300 litrów środka pianotwórczego.

Natomiast w umieszczonym z tyłu przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się dwustopniowa autopompa pożarnicza. Osiąga wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów.

Na użytkowym dachu zamontowano działko wodno-pianowe i aluminiową skrzynię na sprzęt. Przewożona jest również na nim drabina pożarnicza i odcinki węży ssawnych.

Druhowie z OSP Łopiennik Dolny podjęli działania zmierzające do włączenia jednostki do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Są przekonani, że zakup nowego samochodu pozwoli osiągnąć im ten cel w najbliższym czasie.

Fot. OSP Łopiennik Dolny
Szczęśniak Pojazdy specjalne