keyboard_arrow_up
Static

Nowa czerwona Scania dla ratujących od 150 lat

Założona w 1874 roku jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Kętach w woj. małopolskim obchodzi w bieżącym roku jubileusz 150-lecia powstania. W ramach jednostki działa Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, która dysponuje własnym poligonem.

Wyjątkowym wydarzeniem, a zarazem prezentem jest otrzymanie ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Scania P360B4X2NZ.

Nowy samochód pożarniczy, jak napisali sami strażacy, wzmocni ich warsztat ratowniczy o sprzęt przystosowany i przeznaczony do zwalczania pożarów i klęsk żywiołowych. Jest on również wyróżnieniem oraz podkreśleniem roli, jaką na co dzień odgrywa, realizuje i pełni jednostka OSP na rzecz społeczności lokalnej.

Podwozie Scanii napędzane jest silnikiem o mocy 265 kW (360 KM). Obszerna, ergonomiczna, jednomodułowa i bezpieczna kabina przeznaczona jest do przewozu sześcioosobowej załogi w układzie (1+1+4). Z przodu na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o dł. 28 metrów.

Aluminiowa zabudowa pożarnicza posiada siedem skrytek sprzętowych. Zbiorniki na środki gaśnicze wykonane zostały z materiałów kompozytowych. Zbiornik na wodę ma pojemność 5000 litrów. Z kolei zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 500 litrów. W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Umieszczono w nim dwustopniową autopompę pożarniczą o wydajności 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy wyposażony został w dozownik środka pianotwórczego, zapewniający uzyskiwanie stężeń 1%, 3% lub 6%.

Nowy wóz zastąpi dotychczas eksploatowany średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes-Benz LAF 1113 z zabudową holenderskiej firmy Kronenburg.

Szczęśniak Pojazdy specjalne