Lubuscy ochotnicy mają „piątkę”
Tabor samochodowy powstałej po II wojnie światowej w 1945 roku jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Przytocznej w woj. lubuskim został ostatnio wzmocniony o nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Dotychczas na jej wyposażeniu znajdowały się trzy samochody pożarnicze, w tym jeden lekki i dwa średnie.
OSP w Przytocznej od 1995 roku jest włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Jej członkowie czynnie uczestniczą w różnego rodzaju akcjach ratowniczo-gaśniczych, a także imprezach kulturalnych i zawodach sportowych. Jak piszą sami strażacy, wyposażenie jednostki, jak również ich wyszkolenie umożliwia podjecie skutecznych działań podczas nie tylko pożarów, ale również każdych akcji ratujących zdrowie i życie innych.
Pod zabudowę najnowszego nabytku wybrano sprawdzone, napędzane dynamiczną jednostka napędowa podwozie Scania P370B4X4HZ XT. Załoga wozu ma do dyspozycji czterodrzwiową kabinę brygadową. Z przodu przed kabina zamontowano elektryczną wyciągarkę linową o sile uciągu 9979 kg.
Nadwozie pożarnicze to samonośna konstrukcja wykonana z aluminium. Poszycie zewnętrzne zostało wykonane z lakierowanej blachy aluminiowej, natomiast wewnętrzne z blachy anodowanej. Umieszczono w nim siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku zabudowy i jedną z tyłu. Ich zamknięcia stanową żaluzje aluminiowe.
Wykonane z polipropylenu (PP-C) zbiorniki umożliwiają przewóz środków gaśniczych. Zbiornik na wodę ma pojemność 5000 litrów. Posiada on wewnętrzne falochrony, zawór całkowitego opróżniania, układ odpowietrzający, elektroniczny wskaźnik poziomu napełnienia oraz właz rewizyjny. Tankowanie możliwe jest poprzez dwie nasady zasilania hydrantowego 75 mm. Natomiast zbiornik środka pianotwórczego stanowiący integralna część zbiornika na wodę ma pojemność 500 litrów.
Z tyłu nadwozia znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Umieszczono w nim dwustopniową autopompę pożarniczą Godiva P2A 3010. Ma ona wydajność 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. W układ wodno-pianowy wbudowany został dozownik środka pianotwórczego zapewniający uzyskiwanie stężeń 3% lub 6%.
Z kolei w umieszczonej z tyłu, w skrytce po prawej stronie znajduje się zwijadło z napędem elektrycznym linii szybkiego natarcia. Jest ono wyposażone w gumowy wąż o długości 60 metrów zakończony prądownicą o wydajności 200 l/min.
Na użytkowym dachu, wykonanym w formie podestu roboczego umieszczono działko wodno-pianowe o wydajności 1600-3200 l/min oraz wysuwany pneumatycznie na wysokość 5,4 metra maszt oświetleniowy z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.