keyboard_arrow_up
Static

Lider Bezpieczeństwa Państwa – 2021

SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. laureatem IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Lider Bezpieczeństwa Państwa – 2021”

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2021, który odbywał się na terenie Targi Kielce od 7 do 10 września 2021 roku nasza firma otrzymała nagrodę w kategorii „Innowacyjny Produkt” przyznaną przez kapitułę Ogólnopolskiego Konkursu „Lider Bezpieczeństwa Państwa”.

Nagroda IX edycji tego konkursu została przyznana konsorcjum w składzie: SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. oraz Wydział Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, za samochód laboratorium na podwoziu Scania G410. Tegoroczna edycja konkursu odbywała się pod patronatem honorowym Biura Bezpieczeństwa Narodowego, a także Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. To kolejna nagroda w ostatnim czasie dla naszej firmy za ten pojazd. Wcześniej został on wyróżniony w kategorii produkt w XII edycji konkursu „Marka-Śląskie”, a także statuetką i dyplomem „Serce za Serce w walce z koronawirusem”.

Nagrodzony pojazd to średni specjalny samochód ratownictwa chemicznego. Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie Scania G410B4x2NB. Posiada jednomodułową, dwumiejscową kabinę w układzie (1+1).

W celu zapewnienia stabilizacji pojazdu podczas pracy, jest on wyposażony rozkładane automatycznie cztery podpory zabezpieczające zabudowę przed wstrząsami i przechyłami przy wchodzeniu i wychodzeniu z pojazdu. Samochód z uwagi na przeznaczeni posiada niezależną instalację elektryczną prądu przemiennego. Izolowane termicznie zabudowa pożarnicza składa się z trzech wydzielonych niezależnych przedziałów: załogowo-analitycznego, laboratoryjnego  oraz sprzętowego.   

Pierwszy to przedział załogowo-analityczny (czysty). Ta część pojazdu przeznaczona jest do prac sztabowych, prowadzenia monitoringu, obsługi oraz nadzorowania wszystkich systemów, instalacji i urządzeń zamontowanych w samochodzie. Z kolei przedział laboratoryjny (brudny)przeznaczony jest do przygotowywania i obróbki dostarczonych próbek, analiz chemicznych, przeprowadzenia detekcji oraz wstępnej identyfikacji próbek substancji pobranych przez ratowników na miejscu prowadzonych działań. Znajdują się w nim m.in. dygestorium do przygotowywania próbek, przewoźny chromatograf gazowo-masowy (GC/MS), spektrometr fluorescencji rentgenowskiej z dyspersją energii EDXRF z detektorem SDD, przenośny spektrometr ramanowski oraz spektrofotometr UV-VIS, bioluminometr, wytrząsarka i wirówka laboratoryjna. Ostatni przedział sprzętowy zlokalizowany jest w tylnej części nadwozia. Dostęp do niego umożliwia hydrauliczny podest roboczy o nośności 1500 kg.

Na użytkowym dachu nadwozia zabudowy umieszczono cztery wodo- i pyłoszczelne aluminiowe skrzynie sprzętowe oraz wysuwany pneumatycznie maszt antenowy, na którym osadzona została kamera monitoringu wizyjnego PTZ. Na dodatkowym trapie antenowym mieszczą się liczne anteny (GSM oraz bazowa). Z boku po lewej stronie znajduje się nisza na spektrometr FTIR (podczerwień pasywna) typu RAPID służący do wykrywania i analizy obłoków związków chemicznych z dużej odległości (max. do 5 km). Daje on możliwość automatycznego, ciągłego skanowania otoczenia w nieograniczonym kącie obrotu (n x 360º).

Nowa generacja produkowanych przez naszą firmę pojazdów przyczyni się do ograniczenia negatywnych skutków zagrożeń chemicznych, biologicznych (epidemicznych) radiacyjnych, nuklearnych i wybuchowych (CBRNE). Obecnie SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. realizuje kolejne zlecenia produkcyjne na podobne pojazdy laboratoria (CBRNE) dla specjalistycznych grup ratownictwa chemicznego PSP w Krakowie oraz Katowicach.

Szczęśniak Pojazdy specjalne