„Lew” na straży powiatu poddębickiego
Strażacy-ochotnicy z Wielenina w woj. łódzkim powitali ostatnio swój najnowszy wóz pożarniczy. Jego zabudowę wykonała nasza firma na przetestowanym w najtrudniejszych warunkach terenowych podwoziu MAN TGM 18.320 BB CH. Napęd podwozia zapewnia wysokoprężna jednostka napędowa osiągająca moc 235 kW (320 KM).
To nie pierwszy samochód pożarniczy z naszą zabudową jaki znajduje się w garażach tej jednostki, która działa na rzecz bezpieczeństwa od 1917 roku. Ponadto, z końcem 2021 roku została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Obecnie jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Wieleninie, oprócz nowego wozu, ma do dyspozycji dwa ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1628 i Jelcz 315 oraz samochód do przewozu osób na podwoziu Fiat.

Nowy „pożarniczy lew” napędzany jest silnikiem osiągającym moc 235 kW (320 KM). Dla załogi przewidziano jednomodułową kabinę brygadową. Przystosowana jest ona do przewozu sześciu ratowników w układzie miejsc 1+1+4. W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech załogantów. Z uwagi na bezpieczeństwo strażaków wszystkie siedzenia wyposażono w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszone zagłówki oraz uchwyty pozwalające umieszczenie w ich oparciach jednobutlowych aparatów powietrznych.
Zabudowa pożarnicza wykonana została z aluminium i mieści siedem skrytek sprzętowych w układzie (3+3+1). Na użytkowym dachu wykonanym w formie podestu roboczego przewożona jest pożarnicza drabina aluminiowa oraz odcinki węży ssawnych. Zamontowano także na nim ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności w zakresie od 800 do 3200 l/min.

W przedziale pompowo-sprzętowym znajdującym się z tyłu zabudowy umieszczono dwustopniową autopompę pożarniczą o wydajności 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów. W stalowo-gumowy układ wodno-pianowy wbudowano ręcznie sterowany dozownik piany, umożliwiający dozowanie w proporcjach 3% i 6%. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się również zwijadło szybkiego natarcia z 60-metrowym wężem oraz prądownicą o regulowanej wydajności. Pozwala ona na uzyskanie zarówno prądu zwartego jak i rozproszonego.
Środki gaśnicze przewożone są w wykonanych z polipropylenu zbiornikach (PP-C). Mieszczą i umożliwiają przewóz 4000 litrów wody oraz 400 litrów środka pianotwórczego. Oświetlenie miejsca akcji po zmroku zapewnia pneumatyczny maszt oświetleniowy z reflektorami LED o łącznym zamontowanymi na głowicy masztu.