keyboard_arrow_up
Static

Koparka UDS 214.3 na podwoziu wysokiej mobilności Scania P460

Położenie geopolityczne Polski, jak również konflikt zbrojny w Ukrainie, determinuje konieczność rozwijania zdolności bojowych Państwa i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiadania bezpiecznego i skutecznego sprzętu obronnego. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu i oczekiwaniom stawianym przez Wojsko Polskie dostarczyliśmy pod koniec 2024 roku pierwszą wielofunkcyjną koparkę na podwoziu samochodowym do 18. Pułku Saperów na zamówienie 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie.

Niżański pułk został sformowany we wrześniu 2023 roku i jest elementem wzmocnienia potencjału obronnego wschodniej flanki NATO.

Wielozadaniowa koparka na podwoziu wysokiej mobilności jest pojazdem specjalnym, zaprojektowanym w celu zapewnienia Siłom Zbrojnym RP wsparcia inżynieryjnego i pomocy w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych. Konstrukcja pojazdu została opracowana z wykorzystaniem rozwiązań technicznych podwozia Scania P460, na którym zamontowano koparkę UDS 214.3.

————–

Charakterystyka użytkowa podwozia

– podwozie Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8×8;

– silnik o mocy 338 kW (460 KM) osiągający maksymalną prędkość 90 km/h;

– kabina załogowa (1+1) z miejscem na rozmieszczenie masek przeciwgazowych, plecaków, śpiworów, karimat, środków indywidualnej ochrony oraz z mocowaniami na broń;

– automatyczne skrzynia biegów Opticruse 12+2;

– cztery wysuwane podpory hydrauliczne;

– wymiary: długość 11 100 mm, szerokość 2 550 mm, waga 28 000 kg (bez osprzętu dodatkowego).

————–

Charakterystyka użytkowa zabudowy

koparka UDS 214.3 produkcji CSM Industry s.r.o.;

– zabudowana, ergonomiczna jednoosobowa kabina operatora;

wysuwane ramię teleskopowe (wysięgnik) o zasięgu maksymalnym 10 060 mm;

– praca ramienia i udźwig: 7 000 kg (wysięgnik w pozycji złożonej), 2 600 kg (w pozycji rozłożonej);

– cykl maks. nieprzerwanej pracy koparki (przy średnim udźwigu 85 kN) wynosi 4 godziny (z przerwą 30 min między cyklami);

– głowica wysięgnika z możliwością obracania osprzętu roboczego w zakresie 360°;

możliwość zamontowania na głowicy alternatywnych przystawek roboczych: łyżki do zrywania nawierzchni, łyżki poziomującej i profilowej, noża tnącego, szczypiec do skał lub bali drewna, przecinarki do asfaltu.

skrytki w zabudowie na sprzęt saperski, łańcuchy antypoślizgowe i inne wyposażenie; możliwość mocowania i transportu pokrycia maskującego;

– urządzenie umożliwiające ściąganie koła zapasowego z zabudowy. 

————–

Wielofunkcyjność koparki połączona z wysoką mobilnością podwozia pozwala na sprawne i skuteczne wykorzystanie pojazdu przez wojska inżynieryjne Sił Zbrojnych RP do realizacji zadań związanych z zapewnieniem swobody ruchu wojsk, w tym: budowy umocnień, magazynów, niszczenia zapór inżynieryjnych, odbudowy i naprawy dróg czy misji ratowniczych, co niezwykle istotne w kontekście rozwijania potencjału obronnego i posiadania skutecznego, bezpiecznego oraz nowoczesnego sprzętu w strukturach NATO.

Od 33 lat dostarczamy nowoczesne pojazdy specjalne, w tym te przeznaczone dla Sił Zbrojnych RP, stosując innowacyjne rozwiązania i technologie oraz współpracując z instytutami oraz uczelniami wojskowymi. Posiadamy Natowski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej (NCAGE) a od 2006 roku koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym.

Istotną korzyścią dla polskiego przemysłu zbrojeniowego jest możliwość produkowania i serwisowania pojazdów w polskim zakładzie, co pozwoli na szybkie i bieżące reagowanie na wymagania i oczekiwania użytkownika, w zakresie rozwiązań serwisowych, rozwojowych i optymalizacyjnych.

Szczęśniak Pojazdy specjalne