Kolejny wóz wagi ciężkiej dla mazowieckich strażaków ochotników
Tym razem wóz o takich parametrach techniczno-taktycznych zaparkował w remizie Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Milanówku w woj. mazowieckim. Jednostka ta została założona na początku poprzedniego stulecia w 1911 roku. Najnowszym pojazdem we flocie strażaków z Milanówka jest ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, który zgodnie z ich wytycznymi i oczekiwaniami został „uszyty” na miarę potrzeb przez naszą firmę na sprawdzonym podwoziu Scania P450B6X6HZ XT. Samochód został zakupiony w miejsce dotychczas eksploatowanej 36-letniej i w pełni sprawnej Tatry 815 z napędem (6×6) z zabudową jednej z serbskich firm pożarniczych.
Poza tym bardzo ciekawie wygląda dotychczasowy park samochodowy strażaków ochotników z Milanówka. Są wśród nich dwa średnie samochody ratowniczo-gaśnicze. Jednym jest „średniak” na podwoziu Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6, którego zabudowa została również wykonana w naszym zakładzie. Z kolei drugim jest samochód ratowniczo-gaśniczy z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości ratowniczej 27 metrów Multistar 2. Jest to jedyny tego typu pojazd eksploatowany obecnie w Polsce.
Podwozie nowej Scanii zapewnia wysokoprężny silnik o maksymalnej mocy 331 kW (450 KM). Dla trzyosobowej załogi przewidziano dwudrzwiową, odchylaną kabinę dzienną typ CP17. Kabina posiada dwupunktowe zawieszenie na poduszkach pneumatycznych z elektrycznym systemem odchylania. Z przodu zwraca uwagę wytrzymały, masywny, wykonany ze stali zderzak. W środkowej części umieszczono elektryczną wyciągarkę linową o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów. Również z przodu, po prawej stronie zamontowano sterowane elektrycznie działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min. Sterowanie nim odbywa się za pomocą joysticka znajdującego się w kabinie.
Zabudowa modułowa składa się z modułu sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze, a także modułu pompowo-sprzętowego. W nadwoziu umieszczono pięć skrytek – po dwie z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Zamykane są one żaluzjami aluminiowymi. Pierwsze i tylne skrytki dodatkowo posiadają odchylane do dołu aluminiowe podesty robocze.
Dach użytkowy wykonany został w formie podestu roboczego. Wejście na niego umożliwia składana drabinka aluminiowa. Krawędzie zabezpieczające dach stanowią burty będące przedłużeniem bocznych ścian zabudowy. W tylnej części znajduje się ręcznie sterowane, składane działko wodno-pianowe, które osiąga wydajność w przedziale pomiędzy 1600 l/min, a 3200 l/min. Poza tym po lewej stronie na dachu przewożony jest przenośny zbiornik na wodę o pojemności 13 000 litrów.
W umieszczonym w środkowej części zabudowy module z kompozytowymi zbiornikami można transportować 10 000 litrów wody oraz 1000 litrów środka pianotwórczego.
Do ich podawania wykorzystywana jest zamontowana w module pompowo-sprzętowym dwustopniowa autopompa Godiva P2A 6010. Jej wydajność przy niskim ciśnieniu 8 barów to 6100 l/min lub przy wysokim 40 barów 379 l/min.
Oświetlenie terenu podczas prowadzonych działań w porze nocnej zapewnia wysuwany pneumatyczne maszt oświetleniowy o wysokości 5,1 metra z zamontowanymi na nim reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm. Samochód wyróżnia wyjątkowe oklejenie, wzorowane na samochodach pożarniczych dedykowanych na rynki skandynawskie.





