keyboard_arrow_up
Static

Kolejna „piątka” dla ochotników z powiatu grójeckiego

Tym razem szczęśliwymi posiadaczami nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego zostali druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej KSRG w Warce w woj. mazowieckim. To kolejny pojazd o takich parametrach, który w ostatnim czasie zasilił flotę jednostek OSP w powiecie grójeckim.

Nowy pojazd zabudowano na sprawdzonym i cenionym przez strażaków podwoziu Scania P370B4X4HZ z linii XT. Wyposażone ono zostało w blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę międzymostową.

Dla strażaków przewidziano kabinę brygadową w układzie (1+1+4), przystosowaną do przewozu sześcioosobowego zastępu strażaków. W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Tylne siedziska wyposażone zostały w trzy punktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszony zagłówek oraz miejsce z mocowaniem na jednobutlowe aparaty powietrze. Pomiędzy przednimi fotelami a fotelami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt.

Szkielet nadwozia pożarniczego jako konstrukcja samonośna została wykonana ze skręcanych profili aluminiowych. Umieszczono w nim siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku i jedną z tyłu. Pod każdą boczna skrytką zamontowano odchylane do dołu podesty robocze. Jako podesty robocze wykorzystano także nadkola nadwozia. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi).

W pojeździe zastosowano dwuzakresową autopompę o wydajności 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Na umieszczonym z tylnej skrytce, po prawej stronie zwijadle szybkiego natarcia nawinięty został wąż o dł. 60 m z prądownicą o wydajności 200 l/min.

Środki gaśnicze przewożone są w przystosowanych do tego kompozytowych zbiornikach o pojemności: 5000 litrów na wodę i 500 litrów na środek pianotwórczy. Płaski, z wbudowanym oświetleniem dach nadwozia został wykonany w formie podestu roboczego. Krawędzie zabezpieczające stanowią kompozytowe nakładki, będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. Na dachu zamontowano skrzynię aluminiową oraz mocowania drabiny pożarniczej i węży ssawnych. W tylnej części umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe. Ma ono regulowaną wydajnością od 1600 do 3200 l/min i zasięg rzutu 60 m. Wejście na dach umożliwia składana i odchylana aluminiowa drabinka z dodatkowymi górnymi poręczami.

Szczęśniak Pojazdy specjalne