Historia firmy
1992
W 1992 roku w Polsce powołano Państwową Straż Pożarną, a w okolicach Kuźni Raciborskiej miał miejsce największy pożar lasu w powojennej historii kraju. Te wydarzenia były impulsem do założenia prywatnego przedsiębiorstwa „Budowa Pojazdów Specjalnych Zbigniew Szczęśniak”. Nadrzędnym celem, jaki sobie postawiliśmy, było produkowanie niezawodnych samochodów pożarniczych, zapewniających bezpieczeństwo strażakom oraz sprawne prowadzenie akcji ratowniczych.
W pierwszym okresie działalności wykonywaliśmy remonty samochodów pożarniczych różnych producentów, co pozwoliło na zdobycie niezbędnego doświadczenia, a w przyszłości produkowanie własnych zabudów.
1993
Wykonaliśmy pierwszy średni samochód gaśniczy wodno-pianowy na podwoziu Star 244L z kabiną załogową. Wszystkie prace, w tym samodzielny montaż, zrealizowano na podstawie własnego projektu i własnej konstrukcji.
1994
W pierwszych latach działalności w naszej ofercie znajdowały się trzy główne grupy pojazdów: pożarnicze, dla sił zbrojnych oraz specjalne. W tej ostatniej grupie pojazdów produkowano mobilne laboratoria do badania próbek wody, samochody konwojowe dla Służby Więziennej oraz pojazdy warsztatowe dla służb energetycznych, gazowniczych i wodno-kanalizacyjnych. Od początku działalności przywiązywaliśmy dużą rolę do dywersyfikacji produkcji.
1995
Jako pierwsza firma w Polsce rozpoczęliśmy produkcję pojazdów do monitoringu wizyjnego dla służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprez masowych. W naszej ofercie znalazły się także lekkie samochody ratowniczo-gaśnicze do gaszenia pożarów lasów na podwoziach typu pick-up.
1996
W 1996 roku firma przeniosła się do nowego zakładu produkcyjnego o powierzchni 5200 m2 znajdującego się w Bielsku-Białej, w dzielnicy Wapienica. Nowocześniejsze zaplecze, wyposażenie i technologia umożliwiły zwiększenie produkcji i poszerzenie gamy oferowanych pojazdów.
W naszym zakładzie wykonywaliśmy agregaty wysokociśnieniowe oraz pneumatyczne maszty oświetleniowe.
1997
Naszą specjalizacją stały się nietypowe projekty, w których przodujemy do dzisiaj.
Równolegle, w celu dywersyfikacji produkcji, rozpoczęliśmy wytwarzanie czterodrzwiowych kabin załogowych dla koncernu Deawoo Motor Polska, przeznaczonych do pojazdów Lublin II. Kabiny były dostarczane na rynek cywilny, a także powszechnie wykorzystywane przy produkcji lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych. Pojazdy te stanowiły głównie wyposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Jako jedyna firma w Polsce uzyskaliśmy homologację na przedłużanie kabin.
1998
Wykonaliśmy pierwsze zabudowy na podwoziach zagranicznych marek: MAN, Mercedes-Benz, Renault oraz Volvo.
Nastąpił rozwój produkcji standardowych samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym pojazdów gaśniczych proszkowych, a także samochodów ratownictwa technicznego. Byliśmy pierwszą firmą w Polsce, która uruchomiła produkcję pojazdów pożarniczych na podwoziu Mercedes-Benz.
2002
Do Sił Zbrojnych RP trafiają zabudowane u nas samochody Tarpan Honker 2000 (4×4) do rozpoznawania skażeń chemicznych.
Komenda Miejska PSP w Krakowie otrzymuje jedyny w kraju samochód dla specjalistycznej grupy ratownictwa wysokościowego na podwoziu Mercedes-Benz Unimog U 5000 (4×4).
2005
Dostarczyliśmy dla Zakładowej Straży Pożarnej ArcelorMittal Poland pierwszy w Polsce samochód z systemem piany sprężonej na podwoziu Mercedes-Benz Actros 3341 A (6×6). Dla Szkoły Podoficerskiej PSP w Bydgoszczy przygotowaliśmy pojazd Mercedes-Benz Unimog U 4000 (4×4), dla wojska ciężki lotniskowy samochód Mercedes-Benz Actros 2746 A (6×6), a dla krajowych jednostek pożarniczych partię lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych Mitsubishi FE659 Canter 75 (4×2).
2006
Dostawa samochodów dla Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter 516 CDI (4×2). Do Zakładowej Straży Pożarnej na Słowacji trafiają zabudowane pojazdy Scania P340 (4×4), do Republiki Czeskiej Iveco Daily 65C18D (4×2), a dla użytkownika z Białorusi samochody ratownictwa chemicznego Mercedes-Benz Actros 3341 A (6×6).
2007
Dostawa lekkich samochodów elektrycznych Melex dla fundacji EDURA. Później podobne pojazdy będą służyć w jednostkach Zakładowych Straży Pożarnych.
Do strażaków w czeskim Brnie trafiają samochody na podwoziu MAN TGM 15.280 BL (4×2).
Powstaje pierwszy lotniskowy samochód na podwoziu Scania R480 (6×6), przeznaczony dla Portu Lotniczego w Łodzi, a firma GAZ-SYSTEM S.A. otrzymuje kolejną partię samochodów warsztatowych na podwoziu Mercedes-Benz Unimog U 5023 (4×4).
2008
Firma „Budowa Pojazdów Specjalnych Zbigniew Szczęśniak” przekształca się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialną zmieniając nazwę na „Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z.o.o.”.
2009
Podczas najbardziej prestiżowych targów obronnych na świecie, paryskiej wystawie Eurosatory 2009 zaprezentowaliśmy prototyp Kołowego Wozu Zabezpieczenia Technicznego KWZT-1 Mamut Tatra T815-7Z0R9T (8×8), wyprodukowanego wspólnie z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Pojazd miał opancerzoną kabinę poziomu II według STANAG 4569 i został zaprojektowany do ewakuacji uszkodzonych lub unieruchomionych pojazdów kołowych z pola walki. Prezentacja KWZT-1 Mamut była jedną z dwóch najważniejszych polskich premier na paryskiej wystawie.
2010
Jako jedna z pierwszych firm w branży wdrożyliśmy System zarządzania środowiskowego według normy ISO 14001 oraz Wewnętrzny system kontroli (WSK), który umożliwił import oraz eksport produktów wojskowych.
2011
Nasza oferta zostaje rozszerzona o średnie samochody na podwoziach Iveco EuroCargo ML150E25WS. Pierwszy egzemplarz trafia do OSP Prochowice, a kolejnych osiemnaście do Wojskowej Straży Pożarnej.
Wyprodukowaliśmy również 10 samochodów Mercedes-Benz Unimog U 4000 (4×4) dla Łotewskich Lasów Państwowych oraz 14 nośników kontenerowych Mercedes-Benz Actros 3344 K (6×4) dla Czeskiej Straży Pożarnej.
2012
Ostatni rok produkcji w dotychczasowym zakładzie w bielskiej dzielnicy Wapienica.
2013
W 2013 roku na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. w Bielsku-Białej (w dzielnicy Komorowice Krakowskie) oddaliśmy do użytku nowoczesny zakład produkcyjny, który został zaprojektowany z uwzględnieniem zasad planowania produkcji, przyjazny dla środowiska i pracowników.
Wraz ze zmianą adresu oraz siedziby dokonaliśmy rebrandingu firmy poprzez skrócenie jej nazwy do „SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.” oraz wprowadzenie nowego znaku graficznego, nawiązującego do litery „S” oraz koloru pożarnictwa jako głównej domeny firmy.
Od tego roku charakterystyczny znak zaczął pojawiać się na żaluzjach produkowanych pojazdów, co zapewniło doskonałą rozpoznawalność firmy i jej produktów.
W tym czasie do Gruzji trafia pierwszy samochód pożarniczy MAN TGM 18.240 (4×2). Z kolei na podwoziu MAN TGS 41.440 BB (8×8) przygotowujemy wielozadaniowy specjalny pojazd pogotowia technicznego (żuraw wypadkowy Effer Slr 2750) dla wrocławskiego MPK. Żandarmeria Wojskowa odbiera pierwszą partię ambulansów kryminalistycznych Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI (4×4), a Komenda Miejska PSP w Poznaniu średni samochód ratownictwa wodnego Mercedes-Benz Atego 1329 AF (4×4).
2014
W firmie zostaje wprowadzona strategia zrównoważonego rozwoju, zakładająca dywersyfikację odbiorców, zróżnicowanie portfolio produktowego, a także intensyfikację działań eksportowych.
Dostarczyliśmy sześć ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych MAN TGM 18.290 BB (4×4) do Rumunii. Z kolei do Gruzji trafiają pojazdy warsztatowe MAN TGM 13.240 BB (4×4) dla miejscowej firmy energetycznej i pojazdy lotniskowe MAN TGS 33.360 BB (6×6) do portu lotniczego Kutaisi, obsługującego główny ruch turystyczny z Polski.
Poza tym, do azjatyckiego Kurdystanu zostaje dostarczony mobilny system rozstawiania zasieków.
2015
Zaawansowanie technologiczne procesu produkcji umożliwiło realizację kolejnych dużych dostaw dla Państwowej Straży Pożarnej.
Dostarczyliśmy w tym roku 14 średnich samochodów ratownictwa wodnego Iveco EuroCargo ML150E28WS (4×4), które są do dziś wykorzystywane przez specjalistyczne grupy wodno-nurkowe.
Uruchomiliśmy również seryjną produkcję Kołowych Wozów Zabezpieczenia Technicznego KWZT-3 Tatra T815-7M0R98-37AP (8×8).
2016
Wzrost eksportu naszych pojazdów. Na Filipiny trafiają samochody dowodzenia i łączności MAN TGM 18.240 BB (4×4), do Jordanii pojazdy warsztatowe MAN TGM 13.240 BB (4×4), natomiast do Etiopii ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze.
W tym czasie Port Lotniczy w Modlinie otrzymuje samochód pirotechniczny Iveco Daily 70C18 (4×2).
2017
Krajowa oferta opierająca się dotychczas o średnie pojazdy ratowniczo-gaśnicze Iveco EuroCargo zostaje rozszerzona o samochody Renault Trucks gamy D. Jest to pierwszy oferowany przez nas seryjny pojazd ze skręcaną zabudową aluminiową. Do końca roku 2017 roku powstanie 12 takich pojazdów na podwoziach Renault Trucks D16 z układem napędowym (4×4) i (4×2).
Do użytkownika z Iraku trafia ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy Renault Trucks K440 (6×6), na Filipiny ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze MAN TGM 18.240 BB (4×4) oraz średnie pojazdy ratownictwa technicznego MAN TGM 13.240 BB (4×4).
Dla Sił Zbrojnych RP przygotowujemy 20 samochodów średniej ładowności Renault Trucks D12 (4×2).
2018
W 2018 trwa rozbudowa firmy o drugą halę produkcyjną oraz przestrzeń biurową.
Realizujemy wówczas duże dostawy sprzętu dla Państwowej Straży Pożarnej. Ich przedmiotem są średnie samochody ratowniczo-gaśnicze do gaszenia pożarów lasów, a także kilkadziesiąt średnich i ciężkich samochodów ratownictwa technicznego i ratowniczo-gaśniczych na podwoziu Scania nowej gamy XT.
2019
W roku 2019 oddajemy do użytku nową przestrzeń produkcyjną oraz biurową.
Powstaje setny egzemplarz średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego Renault Trucks D16 (4×4) dla KM PSP Kraków, dostarczamy partię sześciu lekkich pojazdów dowodzenia i łączności Iveco Daily 72-180 (4×2). Z kolei dla Policji rozpoczynamy produkcję samochodów do rozpraszania zamieszek na podwoziu Scania P450 (6×6).
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 września 2019 r. firma została wpisana do wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, jako jedyna z branży pożarniczej. To dowód uznania naszych osiągnieć oraz duża odpowiedzialność.
2020
W roku 2020 podpisujemy umowę z amerykańskim Oshkosh Corporation, stając się przedstawicielem i dystrybutorem na Polskę ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych Titan i Striker.
2021
Sześć wyprodukowanych w naszym zakładzie samochodów wspomagało polskich strażaków w walce z pożarami lasów na greckiej wyspie Eubea.
Na zamówienie Państwowej Straży Pożarnej wykonaliśmy kolejnych siedem ciężkich żurawi ratowniczych (rotatorów) Renault Trucks K520 (8×4), przeznaczonych do usuwania skutków wypadków i katastrof drogowych.
2022
Świętowaliśmy jubileusz 30-lecia powstania firmy!
Jako jedna z kilku zaledwie firm na świecie wyprodukowaliśmy wysoko zaawansowane technologicznie pojazdy (laboratoria) dla specjalistycznych grup ratownictwa chemiczno-ekologicznego straży pożarnych.
2023
Rozpoczęliśmy dostawę prawie 70 pojazdów ratowniczo-gaśniczych MAN TGM 18.290 (4×4) dla jednostek straży pożarnych na Litwie. To kolejna nasza dostawa do krajów bałtyckich, a zarazem dowód jakości i niezawodności dostarczanych przez naszą firmę pojazdów dla tak wymagającego odbiorcy.
2024
Beskidzka Izba Gospodarcza wyróżniła nas nagrodą Złotego Dedala 2024 dla najlepszej firmy Subregionu Południowego.
Rozpoczęliśmy dostawę blisko 50 samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek straży pożarnych w Estonii.
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu i oczekiwaniom stawianym przez Wojsko Polskie dostarczyliśmy pierwszą wielofunkcyjną koparkę UDS 214.3 na podwoziu samochodowym Scania P460 do 18. Pułku Saperów.
2025
To już 33 rok naszej działalności! Kolejne wyzwania przed nami…