keyboard_arrow_up
Static

Estońscy strażacy postawili na Polskę – SZCZĘŚNIAK PS Sp. z  o.o. dostarczy 46 nowoczesnych pojazdów ratowniczo-gaśniczych

Nasza firma w 2024 roku zawarła duży kontrakt na dostawę 46 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych do Estonii. To kolejny przykład na to, że polska technologia i jakość zdobywa uznanie w Europie. Estończycy docenili nie tylko parametry techniczno-taktyczne oferowanych przez nas pojazdów, ale również indywidualne podejście do klienta  – otwartość na współpracę projektową i elastyczność.

Estonia, kraj o powierzchni 45 200 km² i zaledwie 1,4 mln mieszkańców, zamówiła
u bielskiego producenta nową serię pojazdów pożarniczych, które będą dostosowane do lokalnych warunków. Wcześniej podobne zamówienia dla Estonii realizowały inne europejskie firmy. Jednak tym razem to właśnie nasza firma okazała się najlepszym wyborem.

Nowoczesna technologia i pełne wyposażenie

Bazą dla pojazdów jest terenowe podwozie Scania P450B4X4HZ XT (4×4) z silnikiem o mocy 331 kW (450 KM). Jego moc jest przenoszona za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission (6+1). Kabina typu CP28L mieści sześciu ratowników w układzie 1+1+4 i zapewnia wysoki komfort pracy – fotele z zagłówkami, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i miejscami na mocowanie aparatów powietrznych.

Zabudowa została wykonana z lekkich, trwałych materiałów – profili oraz blach aluminiowych. Charakteryzuje się obniżoną wysokością, co poprawia ergonomię i dostęp do sprzętu. To niespotykany typ zabudowy w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami w pojazdach o napędzie na obydwie osie. W nadwoziu znajduje się siedem skrytek sprzętowych, zamykanych żaluzjami aluminiowymi. Każdy centymetr przestrzeni został wykorzystany na hydrauliczne narzędzia ratownicze, sprzęt ratowniczy, węże i armaturę i zapasowe butle powietrzne.

W samochodach zastosowano innowacyjny system gaśniczo-tnący Coldcut Cobra, który wykorzystuje wodę pod ciśnieniem 300 barów z dodatkiem ścierniwa, osiągając prędkość 720 km/h. Dzięki temu możliwe jest cięcie i gaszenie nawet przez ściany.

Sprawność i wydajność w każdych warunkach

Pojazdy zostały wyposażone w polipropylenowy zbiornik (PP-C) na wodę o pojemności 2800 litrów i środek pianotwórczy – 200 litrów. Zastosowano izolację termiczną, falochrony i elektroniczne wskaźniki poziomu napełnienia. Autopompa o wydajności 3000 l/min przy 10 barach, przystosowana jest do pracy nawet z wodą morską. System „Pneuvac” automatycznie odpowietrza układ w razie spadku ciśnienia. Układ wodno-pianowy obejmuje, aż siedem nasad ssawnych – zgodnie z estońskimi wymaganiami – i umożliwia pracę w standardach GOST i STORZ. Obsługę ułatwia zintegrowany panel sterujący w systemie Can-Bus oraz ekran LCD. Cały przedział pompowy jest ogrzewany.

Na dachu – pokrytym antypoślizgową powierzchnią – znajdują się dodatkowe schowki, skrzynie i drabiny. Maszt oświetleniowy o wysokości 5 metrów umożliwia działania w nocy, a pojazd ponadto wyposażono również w system ostrzegawczy z oświetleniem LED oraz reflektorami pola pracy.

Polska jakość zyskuje uznanie

Zgodnie z zamówieniem odbiorcy, każdy z pojazdów wyposażony został w przenośną stację meteo. Realizacja projektu od koncepcji do przeprowadzonych testów prototypu w Estonii trwała kilka miesięcy i zakończyła się sukcesem. To kolejne potwierdzenie, że nasza firma jest nie tylko uznaną i dominującą marką w Polsce w dostawie średnich i ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, ale coraz silniejszym graczem na rynku europejskim.

Szczęśniak Pojazdy specjalne