Druhowie z Pieniążkowic z nową „piątką”
Założona w 1918 roku Ochotnicza Straż Pożarna w Pieniążkowicach w woj. małopolskim otrzymała ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Nowy nabytek druhów z Pieniążkowic wykonała i dostarczyła firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. To kolejny w ostatnich latach samochód pożarniczy tej klasy zakupiony w bielskiej firmie na wyposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych gm. Czarny Dunajec.
Pod zabudowę nowego wozu wybrano sprawdzone w trudnym górskim terenie podwozie Scania P370B4X4HZ linii XT. Posiada ono napęd na wszystkie koła. Zastosowana jednostka napędowa o maksymalnej mocy 272 kW (370 KM) zapewnia dużą dynamikę pojazdu.
Obszerna kabina brygadowa dla sześcioosobowej załogi zaprojektowana została z zastosowaniem wielu ergonomicznych rozwiązań. Pomiędzy fotelami dla kierowcy i dowódcy znajduje się stolik na ładowarki oraz radiotelefony. Kierowca dodatkowo ma do dyspozycji czytelny, czterocalowy panel kontrolny. Przekazuje on informacje o poziomie przewożonych w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek czy podestów, jak również wysuniętym maszcie pneumatycznym.
Zabudowa pożarnicza została zamontowana na ramie pośredniej. Odpowiada ona za zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie, a także do pokonywania przeszkód w terenie zurbanizowanym takich jak np. wysokie krawężniki.
Szkielet zabudowy pożarniczej wykonany został z profili aluminiowych. Umieszczono w nim siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku i jedną z tyłu. Pod każdą skrytką znajdują się uchylane podesty, w tym dwa uchylane nadkola pojazdu. Konstrukcja każdego z podestów zapewnia nośność 380 kg.
Dach zabudowy wykonany został w formie podestu roboczego. Pokryto go antypoślizgową blachą ryflowaną. Jest przystosowany do poruszania się po nim dwóch strażaków. Wejście na niego zapewnia składana antypoślizgowa drabinka aluminiowa, wyposażona w górnej jej części w poręcze.
Poza tym na wyposażeniu nowej „piątki” znajdują się m.in. kompozytowe zbiorniki na środki gaśnicze o pojemności: 5000 litrów na wodę i 500 litrów na środek pianotwórczy, dwuzakresowa autopompa pożarnicza o wydajności 3619 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 441 l/min przy ciśnieniu 40 barów, linia szybkiego natarcia z wężem o długości 60 metrów i prądownicą o wydajności 200 l/min, działko wodno-pianowe, pneumatyczny maszt oświetleniowy oraz zamontowana z przodu pojazdu wyciągarka elektryczna o sile uciągu 9979 m z liną o długości 28 metrów.