keyboard_arrow_up
Static

Druhowie z Ochotniczej Straży Pożarnej w Rakowie powitali nowy wóz

Pierwsze wzmianki o Ochotniczej Straży Pożarnej w Rakowie w woj. świętokrzyskim sięgają początku poprzedniego stulecia. Najnowszym wydarzeniem w dziejach tej zasłużonej i prężnie działającej od 1904 roku jednostki było otrzymanie nowego sprzymierzeńca w walce z żywiołami. Jest nim nowoczesny, fabrycznie nowy samochód pożarniczy. Zastąpił on dotychczas eksploatowany przez strażaków ochotników z Rakowa i nadal w pełni sprawny ciężki samochód pożarniczy wodno-pianowy Jelcz 004.

Powitanie nowego wozu strażackiego było nie tylko ważnym wydarzeniem dla strażaków, ale także dla całej społeczności Rakowa. Uroczystość uświetniły pokazy pirotechniczne, w tym odpalone race i fajerwerki, które rozświetliły niebo nad miejscowością. Był to moment pełen emocji i dumy dla wszystkich zgromadzonych.

Nowy nabytek to ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy zabudowany na 2-osiowym podwoziu Scania P450B4X4HZ XT. Wyróżnia się imponującymi parametrami technicznymi. Napęd gwarantuje 13-litrowy silnik o mocy 331 kW (450 KM), co czyni go potężnym narzędziem w rękach strażaków. Dzięki temu pojazdowi druhowie z Rakowa będą mogli jeszcze skuteczniej reagować na zagrożenia i nieść pomoc potrzebującym w sytuacjach kryzysowych.

Obsada wozu ma do swojej dyspozycji jednomodułową kabiną brygadową dostosowaną do przewozu sześciu strażaków w układzie siedzeń (1+1+4). W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Pomiędzy przednimi fotelami, a siedziskami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt.

W wykonanym z aluminium nadwoziu znajduje się pięć skrytek przystosowanych do przewozu sprzętu pożarniczego i ratowniczego, armatury wodno-pianowej, węży, agregatów itp. Skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Pod każdą boczną skrytką zamontowano odchylane do dołu podesty robocze. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg.

Kompozytowe zbiorniki pojazdu mogą pomieścić aż 7000 litrów wody oraz 700 litrów środka pianotwórczego. Tak duża ilość tych środków jest kluczowa w przypadku prowadzonych akcji gaśniczych, gdzie czas i dostępność wody odgrywa ogromne znaczenie.

Za ich podawanie odpowiada znajdująca się w tylnej części zabudowy dwustopniowa autopompa Godiva P2A 4010. Jej maksymalna wydajność to 5271 l/min przy niskim ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 390 l/min przy wysokim ciśnieniu 40 barów.

Dach nadwozia został wykonany w formie podestu roboczego z wbudowanym oświetleniem. Krawędzie zabezpieczające stanowią kompozytowe nakładki będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. Zamontowano na nim działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności i zamykaną aluminiową skrzynię na sprzęt. Układ sygnalizacji świetlnej jako pojazdu uprzywilejowanego składa się z belki umieszczonej na dachu kabiny oraz dziesięciu niebieskich lamp LED. Prawidłowe oświetlenie terenu działań w porze nocnej zapewnia osiem lamp LED pola pracy – zamontowane po trzy z każdej strony oraz dwie z tyłu pojazdu, a także pneumatyczny maszt oświetleniowy z umieszczonymi na nim reflektorami LED.

Szczęśniak Pojazdy specjalne