Dla zabezpieczenia terminala kontenerowego
Ostatnio na deskach bielskich konstruktorów został opracowany projekt dosyć nietypowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Pojazd będzie stanowił wyposażenie jednostki straży pożarnej w jednym z terminali kontenerowych międzynarodowego portu morskiego położonego nad Morzem Śródziemnym.
To pojazd „szyty na miarę”, zgodnie z założeniami i życzeniami przyszłego użytkownika. Posiada on kilka ciekawych rozwiązań, niespotykanych w konstrukcjach stosowanych w samochodach pożarniczych tej klasy, a użytkowanych przez naszych strażaków. To kolejny pojazd SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., który został dostarczony w ostatnich miesiącach temu użytkownikowi.
Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie MAN TGL 12.250 BB CH (4×2). Trzyosobowa załoga samochodu ma do swojej dyspozycji krótką, dwudrzwiową kabinę. Z przodu pojazdu zamontowano elektryczną wyciągarkę linową o sile uciągu 4309 kg i dł. liny 26 m.
Nadwozie pożarnicze to zabudowa klasyczna. Jej szkielet wykonany został ze spawanych profili aluminiowych, a zewnętrzne i wewnętrzne ich poszycie z anodowanej blachy aluminiowej klejonej do niego. Ma ono siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi.
W środkowej części nadwozia pożarniczego umieszczono wewnętrzny zbiornik na wodę. Wykonany został z laminatu poliestrowo-szklanego (GRP) i ma pojemność 2700 litrów. Zbiornik na środek pianotwórczy umożliwia przewóz 270 litrów.
Do podawania środków gaśniczych służy jednostopniowa autopompa z korpusem wykonanym z brązu. Wydajność nominalna to 2400 l/min przy 10 barach. Układ wodno-pianowy wyposażony jest w automatyczny dozownik środka pianotwórczego, zapewniający stężenie 1%, 3% lub 6%.
Nad autopompą zamontowano zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym z gumowym wężem 19 mm i długości 50 metrów, które zakończone jest prądownicą pistoletową.
Użytkowy dach zabudowy został pokryty aluminiową blachą ryflowaną. Krawędzie zabezpieczające dach to aluminiowe burty nadwozia. Dodatkowo w celu zapewnienia bezpieczeństwa ratownikom pracującym na dachu, zamontowano sterowane z panelu kontrolnego autopompy, rozkładane przy pomocy siłowników barierki zabezpieczające. Wejście na dach umożliwia umieszczona z tyłu po prawej stronie odchylana, składana drabinka aluminiowa. Po obu stronach dachu znajdują się aluminiowe skrzynie do przewozu sprzętu. Z kolei w tylnej jego części zamontowano ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 800 do 1600 l/min.
Poza tym w przedniej części nadwozia, po prawej stronie umieszczony został teleskopowy maszt oświetleniowy. Jest on wysuwany pneumatyczne i ma dwie lampy o łącznym strumieniu świetlnym 20 000 lumenów.