Ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze dla Kujawsko-Pomorskiej PSP
SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. zrealizowała zamówienie Kujawsko-Pomorskiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu i dostarczyła dla wybranych jednostek ratowniczo-gaśniczych woj. kujawsko-pomorskiego trzy ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze Scania P370B4X4HZ XT.
Pojazdy napędzane są wysokoprężnymi silnikami z turbodoładowaniem osiągającym maksymalną moc 272 kW (370 KM). Samochody Scania posiadają obszerną, ergonomiczną, klimatyzowaną, jednomodułową, czterodrzwiową, sześcioosobową w pełni bezpieczną kabinę załogową w układzie (1+1+4). Tylne siedziska przystosowane są do mocowania jedno butlowych aparatów powietrznych.
Z przodu kabiny na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 metrów.
Nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych. Pojazdy posiadają wykonane z materiałów kompozytowych zbiorniki na środki gaśnicze. Zbiornik na wodę ma pojemność 5000 litrów. Z kolei zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 500 litrów. Są one nisko umieszczone w zabudowie, na ramie pośredniej w celu uzyskania większej stateczności i bezpieczeństwa pojazdu.
W tylnej części nadwozia pożarniczego znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim autopompę o wydajności 3761 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 514l /min przy ciśnieniu 40 barów.
Natomiast w tylnej skrytce po prawej stronie znajduje się zwijadło z napędem elektrycznym z wysokociśnieniową linią szybkiego natarcia. Wyposażone jest ono gumowy wąż wysokociśnieniowy o długości 60 metrów, zakończony prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym lub rozproszonym.
Ponadto samochody wyposażone zostały w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5 metrów z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36.000 lm.
Każdy z pojazdów wyposażony został w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS. W przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący, odporny na uszkodzenia, czytelny i prosty w obsłudze,. Pozwala na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy za pomocą dziesięciu umieszczonych na nim przycisków. Wyświetlane są na nim informacje o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych, otwarciu skrytek i podestów czy wysunięciu masztu oświetleniowego. Umożliwia on również sterowaniem oświetlenia pola pracy zamontowanym w nadwoziu.