Ciężki Samochód Gaśnczy Proszkowo-Śniegowy dla ZSP PKN „ORLEN”
SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dostarczyła dla Zakładowej Straży Pożarnej Polskiego Koncernu Naftowego „ORLEN” w Płocku ciężki samochód gaśniczy proszkowo-śniegowy Scania P280B4X2NB XT (4×2).
Nadwozie pożarnicze to konstrukcja klasyczna stalowo-aluminiowa. Posiada dziewięć skrytek sprzętowych – po cztery z każdej strony i jedną z tyłu. Wszystkie są zamykane wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi.
W środkowej części nadwozia pożarniczego umieszczone zostały dwa niezależne agregaty proszkowe. W każdym ze zbiorników przewożone jest 1500 kg proszku klasy BC (łącznie 3000 kg). Jego wyrzut następuje za pomocą azotu w ośmiu butlach, każda o pojemności 50 l i ciśnieniu 200 bar. Są one przewożone w tylnej części zabudowy. Podawanie proszku gaśniczego może następować poprzez działko proszkowe o regulowanej wydajności od 20 do 40 kg/s. Zamontowane jest ono na dachu w tylnej obniżonej części zabudowy.
Samochód wyposażony został w dwa zwijadła z linią szybkiego natarcia z wężem o średnicy 20 mm i dł. 25 m. Każdy wąż zakończony jest proszkową prądownicą pistoletową o wydajności 5 kg/s.
Dodatkowo w celu przedłużenia proszkowej linii gaśniczej w ostatniej skrytce po prawej stronie i w drugiej skrytce po lewej stronie przewożone są przenośne zwijadła z dwoma odcinkami wysokociśnieniowego gumowego węża, każdy o średnicy 20 mm i dł. 25 m.
Z kolei pierwszych skrytkach za kabiną znajduje się agregat śniegowy 240 kg (CO2).Składa się on z ośmiu stalowych butli. Każda z nich ma pojemność 40 litrów i ciśnienie 51,7 barów. W butli mieści się 30 kg skroplonego dwutlenku węgla (CO2).
Podawanie dwutlenku węgla na źródło pożaru następuje poprzez wysokociśnieniowy gumowy wąż 20 mm składający się z dwóch odcinków, każdy o dł. 20 m. Jest on zakończony prądownicą śniegową. Podobnie jak w przypadku proszkowej linii gaśniczej, śniegową linię gaśniczą można przedłużyć za pomocą tych samych dwóch odcinków wysokociśnieniowego gumowego węża o średnicy 20 (łącznie 50 m).
Poza tym pojazd, z uwagi na specyfikę zakładu, pojazd posiada dwa mobilne półstałe urządzenia gaśnicze PUG 30x. Każde z nich wyposażone jest w zbiornik umożliwiający przewożenie w nim 30 kg środka gaśniczego FE-36 TM (HFC-236fa), który jest współczesnym zamiennikiem Halonu 1211. Środek ten doskonale nadaje się do gaszenia pożarów grupy A, B, C.