Bliźniaki w rękach szwedzkich strażaków z Gislaved-Gnosjö
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wykonała i dostarczyła dwa interesujące średnie samochody ratowniczo-gaśnicze dla strażaków ze Szwecji. Są one eksploatowane przez straż pożarną w Gislaved-Gnosjö (Räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö).
Pod budowę każdego z nich wykorzystano 2-osiowe podwozie Scania P360B4X2NB XT. Ma ono zawieszenie pneumatyczne obu osi. Do dyspozycji załogi pozostaje obszerna jednomodułowa, czterodrzwiowa kabina CP 31L. Przystosowana jest do przewozu pięcioosobowej załogi w układzie 1+1+3. Z przodu przed kabiną, w środkowej części umieszczono – zabezpieczoną osłoną kompozytową – elektryczną wyciągarkę linową o uciągu 6800 kg z liną o długości 30 metrów.
Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna. Jej szkielet został wykonany ze spawanych profili aluminiowych, natomiast poszycie zewnętrzne z blach aluminiowych klejonych do niego. Nadwozie posiada osiem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku oraz dwie z tyłu.
W samochodzie zastosowano dwuzakresową autopompę o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów lub 250 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Korpus autopompy wykonany jest z brązu i posiada tzw. płaszcz grzewczy. Pozwala to na jej pracę nawet przy najniższych temperaturach. Autopompa umiejscowiona została w pozycji „mid-ship”, czyli centralnie pomiędzy kabiną a zabudową.
Pojazd posiada kompozytowy zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów. Umieszczony jest on w środkowej części zabudowy. Z kolei na środek pianotwórczy przewidziano kompozytowy zbiornik o pojemności 400 litrów. Linia szybkiego natarcia z elektrycznym zwijadłem wyposażona jest w wąż o długości 80 metrów zakończony prądownicą o wydajności 200 l/min.
Układ wodno-pianowy został wyposażony w dwa systemy. W każdym z nich wmontowano oddzielny, niezależny dozownik środka pianotwórczego. Jeden z systemów dedykowany jest do zasilania nasady tłocznej (niskociśnieniowej), natomiast drugi dozuje środek pianotwórczy na nasadę tłoczną wysokociśnieniową (linię szybkiego natarcia). Do każdego z systemów przypisany jest panel sterujący LCD, umieszczony w tylnej, prawej skrytce.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa załogi dach nie został wykonany w formie podestu roboczego. Dla łatwego i bezpiecznego korzystania z przewożonych na dachu drabin pożarniczych i sprzętu, zamontowano na nim dwie elektrycznie sterowane windy. W przedniej części nadwozia zamontowano aluminiowy stelaż pokryty blachą aluminiową, stanowiący część składanego dachu. Podnoszony jest on za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych. Umieszczono na nim aluminiową tablicę ostrzegawczą. Została ona wyposażona w podświetlony znak ostrzegawczy, informujący o wypadku oraz dodatkową sygnalizację świetlną z lampami LED – pomarańczową i niebieską.
Oświetlenie terenu podczas prowadzenia działań ratowniczych zapewnia wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,5 metrów z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Z tyłu zamontowano hak holowniczy o sile uciągu 13 700 kg, przystosowany do holowania przyczep pożarniczych.